Afmontering af skrueaksel

Hej
er der en der ved eller har en go ide til, hvordan jeg får skrueakslen til at slippe flangen på motoren (Yanmar 1gm10).

Havde håbet det var en enkel operation at rigge motoren ud af min sejlbåd, da jeg ønsker at skifte søventilerne inde bagved, foreløbigt har jeg sat min lid til, at en go gang WD40 vil hjælpe, men begynder at tvivle


kynde
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du et billede af akselkoblingen ?

 


kynde
ooooookay, sådan smiler

kynde
Skrevet af kynde66 på 14-09-2015 19:06

Hej
er der en der ved eller har en go ide til, hvordan jeg får skrueakslen til at slippe flangen på motoren (Yanmar 1gm10).

Havde håbet det var en enkel operation at rigge motoren ud af min sejlbåd, da jeg ønsker at skifte søventilerne inde bagved, foreløbigt har jeg sat min lid til, at en go gang WD40 vil hjælpe, men begynder at tvivle

Det er ret simpelt. Afmonter de 4 bolte der holder flangerne sammen, så skulle de sidde løst i forhold til hinanden og du kan hejse motoren op.

Fornemmer de stadig binder. Der vil et lille men bestemt dask med en klaphammer sideværs på flangen der sidder på skrueakslen så kunne løsne de to ting fra hinanden. Ellers må der billeder til.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

 


kynde
Boltene er selvfølgelig løsnet, der er bare ikke plads til at de ka trækkes ud

kynde
Skrevet af kynde66 på 14-09-2015 20:07
Boltene er selvfølgelig løsnet, der er bare ikke plads til at de ka trækkes ud

Ja ok. Så skal  du "bare" have trukket motoren en smule frem på fundamentet eller skrueakslen en smule tilbage, hvis muligt. Det burde være rimeligt enkelt når motoren skal op. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja det skal jeg nemlig `bare`, problemet er `bare`at flangerne ikke vil slippe hinanden. Men men, det ska de nu nok komme til, bare jeg er sikker på der ikke er andet end de 4 bolte der holder dem sammen

kynde
Skrevet af kynde66 på 14-09-2015 20:55
Ja det skal jeg nemlig `bare`, problemet er `bare`at flangerne ikke vil slippe hinanden. Men men, det ska de nu nok komme til, bare jeg er sikker på der ikke er andet end de 4 bolte der holder dem sammen

Det ligner umiddelbart en flad flance. Du bør "arbejde" lidt med motoren når du går i gang. Har aldrig haft problemer med og få de to dele delt og har da haft en del motore ude af skroget på forskellige skibsmodeller. 

Det er bare og klø på.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis