Ulogligt skur? Sur, sur nabo :-(

Kære alle!

 

Har overtaget et hus med muret garage/ skur fra husets opførelse (også opført i BBR). Hertil er bygget et skur med åben forbindelse til garagen, i alt et areal på omkring 50 - 60 m2. Skuret kan ses fra den kommunale sti bag grunden.

Nu har vi fået en henvendelse fra en nabo, som har holdt sig godt orienteret. Han synes skuret er grimt (ja han kan se dele af det fra sin grund) og påminder os om, at det ikke er i BBR samt er ulovligt opført. Skuret har stået der nok siden 1980erne og der er efter hans mening ikke søgt byggetilladelse. Jeg kender ikke reglerne fra den tid.

Jeg er usikker på, hvordan vi som nye ejere er stillede med det 25 årige gamle skur. Jeg kan jo oprette det i BBR via nettet - men ved nogen hvordan vi er stillede - skal vi søge om at bygge et skur, der er bygget? Kan naboen gå til kommunen og via dem tvinge os til at nedrive skuret?

Mvh Mia

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg på kommunen, de plejer at være vældig flinke.

Hvis du lige har købt, kan du vel kræve det ordnet af sælger...

Byggeriet skal lovliggøres. Det kan ske ved at rive det ned eller anmelde byggeriet og få dispensation. Sidstnævnte beder du kommunen gøre, med henvisning til at skuret er opført i 80'erne. Dernæst påføres det BBR og så beder du din nabo om at stikke piben ind ;-)

Gråzonen ligger i om skuret kan regnes som tilbygning til garagen eller selvstændig bygning.
Loven idag tillader skure og udhuse op til 35 kvm uden ansøgning eller meddelelse. Mellem 35 og 50 kvm, skal kommunen informeres. Over 50 kvm skal der byggeansøgning til. Udseende har ingen betydning overhovedet. Tag en snak med kommunen, men pas på du ikke overskrider 30% bebyggelsesgrad totalt på grunden. Her er en disp. Vanskelig i nogen kommuner

 

Hvis det ikke er opført på BBR og er ulovligt opført, er det tidligere ejers problem at få det lovliggjort, da han har solgt det uden at oplyse dig om ulovligheden.
Det bør også fremgå af tilstandsrapporten, og hvis det gør det er det muligvist dit eget problem, da du jo så er blevet oplyst om ulovligheden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis