Gipsloft uden på eksisterende

Hej alle,

Jeg har søgt i fora men kan ikke helt finde svar på mine spørgsmål, så derfor denne tråd.

I vores nuværende køkken i et hus fra 1953 vil jeg gerne lave et gipsloft, for at få nye lampeudtag samt for at skjule nogle revner i det eksisterende loft.

Det eksisterende loft er forskallingsbrædder som er beklædt med siv og herudover er de pudset op.

Jeg tænker at det skal laves med træreglar - 45x45 ud mod væggene og 45x95 med cc afstand på 300. Da afstanden mellem væggene på den ene led er 2300, så slipper jeg for kortkantsamlinger.

Lyder det indtil videre fornuftigt?

Mine spørgsmål er nu:

1. Er det nødvendigt med 2 lag gips? Eller er 1 lag rigeligt? Der skal ikke hænge noget tungt i loftet.

2. Skal der etableres dampspærre? Over køkkenet på første sal er der et værelse.

På forhånd tak for jeres svar.

/Kim

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nogle store dimensioner du opererer med. Jeg synes personlig det er synd at sænke loftet ret meget i gamle huse, men det er naturligvis en smagssag. Jeg har selv gjort det i 1983, men efterhånden som jeg kommer igennem igen, bliver det løftet op, og stuk m.m. Men ellers bruger man ofte forskallingsbrædder, med den flade side nedad. De bliver så nedstroppet med stumper. fra en der er sat direkte på loftet. Men et godt altarnativ kunne jo være stålregler. Jeg har ingen erfaring men de skulle være lette at arbejde med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1. 2 lag - altid..
2. nej, aldrig dampspærre indvendigt i huset mellem opvarmede rum

jeg ville blot smide 22mm forskalling direkte på eksisterende loft og fastgøre gennem puds til eksisterende forskalling. Evt. rive pudsen ned og få de par cm mere i loftshøjde. Du retter blot forskallingen op med nogle klodser masonit, afstandsbrikker eller lign.
Tak for jeres svar.

Efter jeres svar tænker jeg at bruge høvlede forskallingsbræder.

Hvorfor 2 lag? Er det for at undgå revner eller? Det ville jo være rart at undgå at sætte op 2 gange. Fjerner man affasningskanterne på det inderste lag gips, når man lægger 2 lag?

Midt pudsede loft var med flere store huller, så der kom en 22 mm høvlet forskalling under, pr. 40 cm (120cm gipsplader) Op med 1 lag gips og armering i lange samlinger. Kortsamlinger blev holdt sammen af et stykke 22 mm der bare blev skubbet op og fastgjort til den 1. plade inden den anden kom op. Alle kortsamlinger blev affaset skrå så der er plads til spartel. Jeg har ikke set en eneste revne, og det er da 10 år siden jeg lavede det første rum.
Nu mangler jeg så køkken alrum. Det bliver nok i vinter. Der er der flere udfordringer. En jernbjælke. et afløbsrør fra toilet 1. sal. og øverste del af en trappe der stikker lidt ind. Så den kommer ikke helt så langt op. Men lige nu er der ikke plads til en skyggeliste hen over buen over vinduer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
2 lag gips pga lyd, brand og revner. Jvf gips producenternes anbefalinger. Det går hurtigt. Lej/køb en gips skruemaskine og gipshejs. Du skal ikke fjerne spartel kanter.
Dit puds udgør allerede beklædningsklasse 1. Så du behøver kun et lag gips i forhold til brand. Du kan sætte din forskalling per. 300 mm. Så du hvert fald sikker på der ikke sker revnedannelser. Men pr 400 mm kan også gøre det med et lag gips. Jeg er da sikker på der ikke er revner i ev elmands loft. Hvis du vælger 2lag gips skal du huske at foskallingen skal side pr. 300 mm. Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Mange tak for alle jeres svar.

Jeg ender nok med 22mm høvlet forskalling og 2 lag gips. Så er jeg på den sikre side :-)

Jeg kan læse at man skal lægge de to lag i hver sin retning - altså på langs og på tværs. Hvor vigtigt er det, hvis man nu bare lægger dem forskudte med en halv plade?
Det lyder godt. De ekstra par timer og småpenge er godt givet ud nu fremfor at ærgre sig senere. Bevares, jeg har da også lavet en masse 1 lags gips. Men nu laver jeg altid kun 2 lag. Det går som sagt hurtigt når du er igang.

Det vil jeg tilgengæld mene er knap så vigtigt. Bare forskyd dem.

Husk at fjerne spartel kant på 1. plade i andet lag. Og at din forskalling skal tage højde for det samt at første forskallingsbræt ikke sidder i mellem to plader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også