Forstærkning af 75mm ytong porebetonvægge

Hej allesammen.

Vi har købt et hus fra 74 som vi er igang med en komplet renovering af. 
Det kommer lidt som en overraskelse for mig, nu hvor væggene er helt rå hvor ustabile de egentlig er.

Hele huset (bagmur og indervægge) er muret i 75mm ytong porebeton plader der er fuld højde og 600mm brede. 
Ovenstående betyder at der ikke er noget der er muret forbandt og giver stabilitet på den måde.

Nogle af samlingerne af revnede og specielt de vægge der går langs med spærene (læs, ikke støttede af spærene) er virkelig ustabile efter jeg har fjernet de gamle lofter og forskallinger så de ikke fikserer væggene længere.

Vores nye lofter kommer selvfølgelig igen ned og vil fiksere væggene i toppen, lige nu har jeg skruet et par forskallinger ned for at støtte murene i toppen, men alligevel synes jeg at de er lidt dingle daller når man skubber lidt til dem.

Hvad kan jeg gøre for at stabilisere dem yderligere? Vi skal fuldspartle hele huset og filte væggene, det vil selvfølgelig give lidt hold på væggene også, men kunne man eventuelt tyndpudse væggene med et armeringsnet og herefter sandspartle og filte?

Hvad gør vi for at få nogle stabile væggene uden at skulle mure alle indervæggene op på ny?

Jeg har også påtænkt at give alle samlinger en ordentlig spand bølgesøm...! 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

velkommen på LDS

Det er Siporex vægge og nok de mest almindelige skillevægge i 70`r typehuse. Bagmur ved ydervæggen er sikkert 100 mm.

De har nu holdt i 40 år og hvis i ikke har planer om at arrangere tyrefægtning eller andre lige så krævende aktiviteter skal de nok holde de næste 40 år også.

Du skal ikke gøre andet end at give (de steder hvor de er revnet) et par bølgeplader fra hver side. De skal slås ca. 45 grader nedad. Og den forskalling du alligevel skal lave, må du lade røre ved vægge, så er de støttet igen. Selv en lang enkelt murstens væg er "dalret" hvis den ikke er støttet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også