bæreevne høloft

Hej

Er ved at komme over høsten, og planlægger et af vinterens projekter.

Vil have lavet træpillesiloer, på høloftet.

Jeg planlægger at lave en silobund på 4 ben. Herpå skal der så stå en bigbag.

Loftet er delvis beton elementer og delvis hvælvinger.

Planen var siloens 4 ben skulle "skræve" over en hvælving og stå på i jernet mellem.

Jeg har vedhæftet en tegning.

Den skravede del er en del af laden, der er indraget til stuehus. Her er loftet lavet af tykke beton elementer.

Den stiplede linje er en I jerns bjælke, de runde prikker er hvor der står stolper under.

Resten er hvælvinger.

Siloerne skal stå fra fyrrummet og ud mod stalden, tæt mod ydervæggen.

Jeg er selvfølgelig bekymret for om loftet holder, både til den totale belastning og at belastningen er punktvis.

Belastning vil jo så kun være over en Hvælvning.

Siloerne skulle stå på række, 3 -4 stk. Men de kunne også stå i en "cirkel"

Ser frem til at høre jeres mening, normaltvis fylder man jo bare på disse lofter uden tanke på nogen ting. Har et tørreri med plads til 50 tønder, så det har jo kunne holde. Men dette er i den "nye" afdeling hvor stolperne og murerne står lidt anderledes.

Tak og god søndag

P.s Efter fyrummet er ydervæggen en helstensmur.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver der skal være plads til 1 Big bag. Senere skriver du siloer, og 3-4 stk. Ved 1 bigbag på loftet behøver du ikke at bekymre dig om noget. Men jeg tror du mener 3-4 tons i alt. Det tror jeg heller ikke der er et problem. Men jeg ville lægge 2 parallelle bjælker på gulvet som siloer hviler på. De kunne gå fra >helstensmur< og de 2,4 m der er over til den understøttede I jerns bjælke. Så får du vægten fordelt. Men hvordan får du big bags op på loftet ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Lige lidt forklaring
Hvælvinger ligger jo fra fyrrum og over på i jern bjælken.
I jern bjælken ligger jo på undersiden.
Jeg havde tænkt mig at svejse benene på siloen fast på de jern, hvælvingerne er bygget op på ( dem i bunden af hvælvinger ) og det er her i jern bjælken og stolper støtter på.

Jeg vil bygge 4 ben og en bund, og stille en bigbag herpå. Så er der plads til snegl herunder. Så kan jeg jo bygge ben til 2-3-4 bigbags, efter behag .
Forståeligt ?
Big bag sene er altså den permanente silo

Jeg blæser pillerne derop.

Jeg lavede lige en skitse som jeg mente det kunne være , i paint. Men kunne ikke få den herind. Men jeg mener et par bjælker fra væggen ved fyrrum (som kan bære) og hen til I jern med de mange understøtninger. Så kan der stå 3-4 silobunde på række.

Men jeg har da set mere lavpraktiske løsninger.  Placere eller lave 1 silobund næsten lige over forbeholder til fyr.  Og så forhøje dennes sider med nogle krydsfinerplader. Så bliver der plads til den ønskede mængde, Under laver man  et hul i loftet med et spjæld, og en fleksibel slange som kan nå ned i forbeholder når lågen er åben.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej

Jeg tror jeg er med på, hvad du mener. Men I bjælken med understøtninger er ikke sådan tilgændlig fra oversiden.

Ideen med at placere en silo lige over fyret, er fin. Men jeg er dog lidt bekymret for gavlvæggen, som beton elementet ligger på. Det er blot en leca mur, som dog har en temmelig kraftig jern drager til hjælp. Men det ligger en del vægt på stuehusets ydermur.

Og så er jeg ikke så sikker på bæreevnen af disse betonelementor, men kunne tro de var lige så stærke som hvælvinger.

Desuden vil en silo her, komme i karambolage med skorsten, spær og ikke mindst min halmtransportør.

Jeg har dog tænkt på at lave en enkelt siloramme, der ligger på toppen af 2 hvælvinger.

Og så nøjes med det ene tons. 

Ja der er altid mange forhold som man ikke kan se "herfra" Men det er vel også ok med lidt mindre, hvis dit lager ellers ligger lige over blæserens injector.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej
Ja det er ikke nemt at vurdere på afstand.
Jamen alle blæserr'rene bliver jo bare siddende..
Men det ville jo være dejligt at kunne blæse 3 tons op af gangen.

Jeg var lige inde at se bærevnen for de moderne letbeton hvælvinger.
Her er bærevne helt oppe på 1200 kg pr/m2, ved et spænd på 2,2 meter.
Mener teglhvælvinger er stærkere. Så går man efter det skal man jo bare gå amok..

Endnu en ide.
Silobunden laves med 4 ben, de 4 ben forbindes med jern, alle 4 ledder. den skal så stå på toppen af hvælvingen. Og så kunne man lave en udstikker, der går ned på jernet (mellem hvælvingerne).
så kan man næsten ikke fordele det mere.

Håber at bygnings konstruktøren giver sit besyv med, han er flink til at smide tal på bordet.

og tak for svar forresten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis