Lysning ved vinduer og døre

Hej alle.

Jeg er ved at bygge hus, og laver en del selv. Huset er opført i leca, hvor der indvendigt er bygget et skelet af 45x45 hvor der er lagt bats og monteret dampspærre. Der kommer endnu et lag 45x45 til installationslag og færdiggøres med 15mm fibergips. Vinduerne sidder fremrykket så bagkanten af vinduer og døre er glat med ydersiden af lecavæggen. Der kommer 150 isolering med puds udvendigt.

Spørgsmålet er hvordan jeg får lavet lysninger. Så dampspærren kan limes på vinduet og holde helt tæt. Samt at skrue fibergipsen op uden at punkterer dampspærren. der er ingen NOT i vinduerne. Monterer man bare en liste rundt på vindueskarmen til at skrue pladerne fast i, eller er der andre smarte løsninger.

Mvh Benno

På forhånd tak.

Mvh Benno Larsen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke at være så "krakilsk" med nogle skruehuller i dampspærre. Du skal jo også skrue et lag lægter 45x45 uden på dampspærre som giver lidt "huller". Det er gennemføringer med alle rør og kabler der er bedst at undgå.
Hvis du skruer en liste på ydersiden af vindue, kommer fiber gips jo til at "stjæle" 15 mm af vindues ramme. Kan du acceptere det er det ok. Men jeg ville nok lade skelettet sidde fast på muren, 12-13 mm længere ude og så støde fibergips imod vindue, så dampspærre kommer i klemme, skære rent, og fuge rundt med byggefuge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja med skelet mener jeg en forskalling, der flugter med den sidste fra væggen, som du bør have ved hjørnet ind imod vindueslysning. Dit fibergips kan ikke ende "ud i luften"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, tak for info

På forhånd tak.

Mvh Benno Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis