Den løber baglæns :)

Hej

Har ikke brugt min 400 volts afretter siden elektrikeren var der og ordne kraftstikket i anden anledning. 

Da jeg skal bruge min gamle afretter opdager jeg at nu løber den baglæns. Skal jeg blot bytte rundt på nogle af faserne i stikket og hvilke?

 


/bjørn

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, byt rundt på to vilkårlige faser.

Men, hvis høvlen har kørt korrekt rundt før, så vil det være mere korrekt at ændre det kraftstikket. Ellers har du samme problem næste gang du sætter et andet roterende værktøj til.

Tak for svar - det er en 50 år gammel INCA afretter som fik påmonteret et moderne kraftstik efter køb. Da det er en elektriker med regning und alles der har ordnet kraftstikket går jeg ud fra at han har lavet det ordentligt. I øvrigt er afretteren vist snart den sidste 400 volts maskine jeg har tilbage så det går nok

Jeg prøver at bytte rundt på sort og brun ...


/bjørn

Bingo - nu kan den høvle. Endnu engang tak for hjælpen

/bjørn

Det er faktisk ok arbejde selv om elektriker har vendt et par faser. Det er ikke noget man tager særlig notits af i husholdningsinstallationer. I industrien og landbruget hvor man flytter rundt på maskiner skal alle stikkontakter "vende ens".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bare lige en strø tanke.. Hvorfor mærker man egentlig ikke L1 L2 L3 på en elller anden måde som standard?
Så ville man da være fri for at bytte rundt på faser?
Mikkel
Annonce
Ja du har lidt ret. Der er styr på det indtil måleren, men derefter har det ikke været kutyme at holde fuldstændig styr på det. MEN der er jo også det forhold at der ikke er noget der hedder "rigtig vej" for en motor. Det kommer an på hvilken maskine den er brugt til, så højre om kan være lige så forkert som venstre om.
På en fabrik hvor man flytter rundt på maskiner, sørger man også for at alle stikk. er vendt ens, ligesom forlængerledninger skal være vendt rigtig.
Så arbejdet med at holde styr på det hele vejen igennem contra det at bytte 2 faser 50% af gangene hvor det er 3 fasede motorer det drejer sig om, det bliver nok til at det bedst kan betale sig at tage chancen.
Taler vi om mange andre ting svejsere, elvarme, komfurer m.m. så har det ingen betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, man har 50% for at ramme rigtigt, men I 75% af tilfældende er det forkert
Men stadig hvis lederne var mærket kunne man jo vælge om den skulle køre H/V
Løsning kunne være dette stik, hvor man kan vende to af faserne. Kan bl.a. kan købes i Harald-Nyborg:

http://www.harald-nyborg.dk/p2021/cee-stikprop-fasevender-5-pol


Træd ikke på mine ledninger :o)
Det er den løsning mange entreprenører bruger, de kommer jo med deres maskiner på forskellige arbejdspladser. Der er i øvrigt næsten ingen 3 fasede motorer i private huse. private vandværk og hjemmesyersker er en sjældenhed. Langt de fleste motorer i landbrug og industri er fast monterede, de skal jo kun monteres rigtig fra starten.
Det med sandsynlighed, der husker jeg i min læretid at der var en elektriker svend der mente at når der var 3 faser, så var der 33% sandsynlighed for at det var rigtig.
Det varede længe før jeg fik ham overbevist om 50%. En motor kan jo kun køre den ene eller den anden vej. Samtidig kan de 3 faser monteres i 6 forskellige kombinationer, hvoraf de 3 kører denne ene vej.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi har mange motorer på arbejde med stik, og med min held, med at vende faserne rigtig i første hug, er jeg tilbøjelig til at tilslutte mig de 33 %

Men vi bruger da også somme tider vendestik...

Appro tilslutnings muligheder, øges de jo betydeligt, når alle 6 ledninger er ført op i stikket, og man laver stjerne eller trekantkoblingen i stikket.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis