sikkerhedsventiler drypper ca. 20litre om månder???

Jeg har en varmtvandsbeholder hvor der sidder en sikkerhedsventiler på 10 bar på MEN den drypper ca. 20 litre på en månder. Er det normalt at mister så meget vand igenem en sikkerhedsventil? 

Det først for alvor begyndte at gøre dette efter at vi havde vores hovde vandlinjen tryk testet for lækager. før det dryppede det aldrig?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
byt til nyt. Ventiler som sjældent bruges har det med at gå istykker...
Sikkerhedsventil på varmtvandsbeholder skal dryppe. Når det kolde vand kommer ind og bliver opvarmet udvider det sig, og så skal sikkerhedsventil lukke det ud. I GAMLE DAGE lavede VVS `r nogen gange en ridse med en nedstryger i den klap der sidder i kontraventilen lige før sikkerhedsventil. Så kunne det sive tilbage til vandværket. Men det er ikke lovlig. Man kan tænke sig at der sidder et eller andet automatisk anlæg inde ved en vandværkskunde som blander f.eks. gødning i en del af vandet, eller et blødgøringsanlæg. Så vil vandværket ikke have vand tilbage der har været i kundens installation. " Hvad fanden fucker du med mit grundvand"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Er 120 liter om år ikke lidt for meget for en sikkerhedsventil? Det virker til mig som om det er meget vand det kør ned i afløb.

Lidt sjovt det startet på sam tid som tryk test af hoved vandledning...





Det er vist ikke meget. Mon ikke prisen på vand højst er 20 - 30kr / m3 Incl. vandafledningsafgift. så du har spottet en udgift på 2,50 - 3,50 kr årlig. DEt er nok ikke lige det der sætter dig "på røven"
Måske har denne tryktest sat en ellers utæt kontraventil på plads. De fleste steder er der direkte rør til afløb, så opdager man ikke noget. Men hvis du alligevel samler det op, kunne du jo bruge til at vande blomster med. Så har du ikke problemer med renlighed og sur vand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Monstro ikke de har sat trykket lidt op på hovedledningen, da de fandet ud af den var tæt. Det er set før.  

Når den drypper lidt ved du også ventilen ikke er groet fast. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af myatix på 11-09-2015 09:57

Jeg har en varmtvandsbeholder hvor der sidder en sikkerhedsventiler på 10 bar på MEN den drypper ca. 20 litre på en månder. Er det normalt at mister så meget vand igenem en sikkerhedsventil? 

Det først for alvor begyndte at gøre dette efter at vi havde vores hovde vandlinjen tryk testet for lækager. før det dryppede det aldrig?

 

En hurtig beregning (men jeg kan regne fejl):

Data herfra:

https://en.wikipedia.org/wiki/Properties_of_water#Density_of_water_and_ice

Ved 10 grader fylder 1 kg vand 1,0000 liter
Ved 60 grader fylder 1 kg vand 1,0171 liter

Så hvis varmvandsbeholderen rummer 100 liter,
og man lukker 10 grader varmt vand ind og opvarmer
til 60 grader. så udvider vandes sig hele 1,7 liter.
Det overrasker mig egentlig at det er så meget.

 

Der er mange ukendte faktorer i den beregning. Hvis man har åbnet for det varme vand under opvarmning, stiger trykket jo selvsagt ikke. Så i den tid kommer der jo ikke noget fra sikkerhedsventil.
Jeg har gennemstrømnings vandvarmer og fjernvarme. Der opvarmes det kun når der bliver tappet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 11-09-2015 22:48
Der er mange ukendte faktorer i den beregning. Hvis man har åbnet for det varme vand under opvarmning, stiger trykket jo selvsagt ikke. Så i den tid kommer der jo ikke noget fra sikkerhedsventil.
Jeg har gennemstrømnings vandvarmer og fjernvarme. Der opvarmes det kun når der bliver tappet.

ja, beregningen giver kun et løst skøn over hvad man kan forvente. Beholderen udvider sig jo også.

 

Gennemstrøms-vandvarmer med fjernvarmer, det er så noget modstrømsprincip?

Har set det med EL i udlandet, men det kræver nok stor effekt.

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis