Ny Støvstuger i værkstedet

Hej LDS'ere

Jeg har lige fået anskaffet mig min første støvsuger til mit værksted, jeg har nemlig ellers store problemer med støv når man køre bordrundsav uden støvsuger på.

Men da jeg er helt ny og grøn på området vil jeg gerne høre jer hvordan man lige sætter det hele sammen.

Jeg har skaffet mig den her støvsuger

og jeg har den her bordrundsav

men jeg synes ik rigtig jeg kan presse mundstykket ind i hullet på bordrundsaven, hvordan får jeg det rigtige mundstykke så det passer ind ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gert
Jeg har tilpasset min støvsuger til min rundsav ved at finde en plastik flaske der passer til røret på rundsave, skære bunden af med en hobbykniv og sætte den anden ende på støvsugerslangen med gaffa . Det er lowtech men det virker. Gaffaen skal dog af og til skiftes, og plastflasken bliver slidt men så køber jeg bare en ny læskedrik og drikker og vupti har jeg en ny adapter til pantens pris.
Mvh Peter
Ellers hvis en stump kloak rør passer nogenlunde, er det nemt at forme, hvis man varmer det op med en varmepistol, så kan man både krympe og udvide røret.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du har et stykke rør, som passer godt på din støvsuger, kan det monteres sammen med studs på rundsav med f.eks. krympemuffe

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
sejt, det var nogle gode bud

Hvis du er lidt smart kan du hurtigt bygge en seperator til din støvsuger, så du ikke skal købe dig fattig i poser.

jeg vil tro at den opfanger 90% af savsmulden fra rundsaven, så den er hurtigt tjent ind plus den var sjov at lave 

Se her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Henrik, tak for dit indlæg, jeg har tidligere beundret cykloner til støvsugere, jeg vil meget gerne bygge éen selv men jeg har ingen anelse om hvor jeg får fat i de materialer jeg skal bruge for at komme igang, umiddelbart tænkte jeg på noget køkkenafløbsrør med bøjninger til den der spand, men hvor kan jeg evt få en slange mere samt en spand til cyklonen ?
Jeg vil meget gerne høre dit input på det her emne.

En anden ting, så har min bordrundsav 2 støvsuger udtag, hvordan kringler jeg den ?

Jeg har bygget min af en 10 liters spand (gammel spand med træbeskyttelse) samt nogle 38mm afløbsrør (fordi jeg jo bruger en almindelig husholdnings støvsuger der har ca den diameter i slangen) som kan fås i alle byggemarkeder. Bøjningen lavede jeg af en vandlås, som jeg skar igennem, ikke særligt svært når det er plast 

Jeg skar 2 skiver træplade ud. en til låget, da det ellers ville buge kraftigt ned når der kommer sug på, og en til at lave "baflen" af. Så nogle gevindjern til at holde det hele sammen, samt noget 2 komponent epoxy lim til at holde det hele sammen 

Som du kan se så fylder baflen ca halvdelen af spanden, så der er kun plads til ca 4,5 -5 liter skidt inden den er fyldt, men det er rigeligt til mit behov.  

Jeg havde også 2 udtag på min sav, men valgte at blokere det ene med en træklods og lidt gaffa tape (det virker hver gang)    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også