Udveksling i tagkonstruktion - ovenlysvinduer

Spørgsmål:

Skal udveksling i tagkonstruktion laves i samme dimension tømmer som de eksisterende spær?

Baggrund:

I mit gamle hus fra 1918 har vi på førstesalen en stor mellemgang uden vinduer. Allerhelst ville have en kvist men pengene siger ovenlysvinduer. Taget er halvvalmet og med det originale teltag med frederiksholm falstegl og spærene er i 5x6" tømmer.

Da rummet er aflangt på 5 x 2,6 m (13 m2) vil vi have to ovenlysvinduer og vi har valgt at sætte dem op på den 'besværlige' måde som tvillinge/kombi. 

Jeg skal altså fjerne en del af et af spærene og derfor lave noget udveksling


/bjørn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det er bedst. Men hvorfor ikke, prisen på tømmeret er vel ikke årsagen.

100% klamp

Det er ikke helt nødvendigt. De gamle spær er ofte meget overdimensioneret, af flere grunde, bomkanter, knaster og "erfarings dimensionering". Ikke at forklejne det, men der kunne godt skydes over målet.
Men du skal jo overføre de kræfter som det ene spær repræsenterer til de 2 nabospær. Og da spærtræ i de små mængder næsten ikke koster noget, er det da naturligt at skrue 2 stk. sammen. Det er snart mere at få beslag til at holde. Jeg ville skrue et 40-50cm lang stykke på oprindelig spær, så udveksling fik noget "at træde på"
Og jeg mener ikke at der er behov for så meget under vinduet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fandt her i eftermiddag noget 5x6" genbrugstømmer fra en gammel lade så nu er træet hjemme. Skal blot renses af og evt høvles lidt. Gedigent træ og hold k... Hvor sådan 2 meter gammel og tæt 5x6" er tungt

Gruer nu lidt for når jeg skal skære 'stumpen' ud af det pågældende spær. Min tømrerven har udtalt at jeg ikke skal blive overrasket hvis saven sidder fast undervejs ...

Og at få de to udvekslinger op på plads fremstår nu som en udfordring. Der vil det givetvis være et godt fif at sætte en påforing indvendigt på de to nye støttespær. Tak for det Erik! Eventuelt kun på det ene spær på forhånd som udvekslingsstykket så kan lægges op på og så sætte det andet påforingsstykke på samtidigt med at tværstykket løftes op mod den afsavede spær-ende.


/bjørn

Til den nævnte påforing på de to indvendige sider af tilstødende spær, må noget 45 x 145 mm T1 spærtræ vel være tilstrækkeligt ?!?

Og har I nogen ideer til hvordan tværstykket 'fæstnes' ?!? Et vinkelbeslag oven på tværstykket eller?


/bjørn

opdatering - genbrugstømmer der skal lukkes inde i tagkonstruktionen skal gennemses meget nøje. Må desværre kassere og hoppe på noget 150x150 T1 tømmer

/bjørn

Vores udvekslinger i taget blev lavet med 90 x 90 vinkelbeslag på begge sider. Men det var så også 300 x 54 mm Kerto
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis