redskabsrum skydedør

Jeg er i "designfasen" med at lave et lille redskabsrum/cykelskur. redskabsrummet bliver ca. 3 * 3 meter og skal bestå 2 lige store dele; en åben del til cykler og en lukket del til plæneklipper, haveredskaber o.l.. Bunden bliver betonfliser og beklædes med klinkbeklædning. se vedhæftede billede af skuret set oppefra.

jeg ville gerne lave en skydedør som kan trækkes fra den lukkede del og over til den åbne del - det bliver jo en temmelig stor og tung dør - er det overhovedet muligt og hensigtsmæssigt at lave sådan en stor skydedør selv - og kan man lave selve skydedørssystemet selv eller købe et færdigt system til det? 

hører gerne input --- eller andre gode forslag til hvordan man kunne lave det?

Over- eller undervurderer jeg forresten pladsen til cykler? der skal være plads til 4-5 cykler (halvt børne- og halvt voksencykler)

mvh

Christian

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lavet en let skyde dør i min kælder og bruget Svalk.

De laver skydedørs "dingenoter" til alle størrelser døre og porte, så du finder nok en der kan bruges...

Men selvfølgelig kan der laves en LDS løsning, med et par rør, nogle ruller og lidt jern der bliver svejst rigtigt sammen 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
skydedørsskinner har de i de fleste byggemarkder, om pladsen er for stor eller lille kommer vel an på temperament, men du kan jo prøver at ligge nogle brædder ud på jorden i den størrlese skuret skal have og så se om det hele kan være der...
skyde porten kan du let lave. For eksempel en træramme rundt, "tremmer" pr. 40 cm og så beklæde den med krydsfiner på begge sider. Når den er pladebeklædt behøver du ikke et kryds i den. Lad krydsfiner pladen gå lidt op over rammen, så kan du delvis skjule port ruller og skinne. Eller lav en "baldakin" som går lidt ned på begge sider af porten.
Men køb et sæt ruller med passende skinne. Det er ikke arbejdet værd at lave selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for svarene, jeg er i hvert fald blevet lidt klogere nu, jeg overvejer stadig lidt om skydedørsløsningen er den rigtige for mig, ellers må jeg nok bare sætte en stolpe mere op og lave en alm. dør
Fordele og ulemper ved begge løsninger
Skydedør fylder ikke ud/ind i lokalet, men den tager en vægplads som kunne bruges til reol. Det kan imødegås ved at lade skydedøren køre ind i en let skillevæg eller bare bag reolen.
Almindelig dør, fylder ud i rummet, men er oftest mere tæt end skydedør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
skydedøren kan vel også køre på udvendig side af skuret???
Jeg læste lige dit indlæg igen. Huset 3x3 meter og 1/2 delen lukkes af med skydedør. Så bliver det overhovedet ikke en tung dør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for endnu flere svar, og ja - tanken var at skydedøren var en halv side af skuret som man kunne trække fra den ene side til den anden..

Jeg har nu tegnet lidt videre på redskabsrummet, her set forfra - de beklædte sider er de mørkegrå, og den åbne del er så ved siden af. Skuret bygges op på betonstolpefødder med vinkelbeslag, mit store spørgsmål er nu ; hvordan afstiver jeg redskabsrummet korrekt (der skal være fladt tag/lav taghældning)? den lukkede side er mod vest og den åbne side er mod øst.. den føromtalte skydedør skal være på den åbne side af redskabsrummet.

jeg har overvejet at lave halve vægge på den åbne del af skuret, vil det gøre det nemmere at afstive hvis det bygges på denne måde?

 

mvh

Christian

Hvis du havde beklædt med plader, behøvede du ikke at lave yderligere afstivning. Men jeg er ikke sikker på at klinkebeklædning, er lige så formstabil. Så der skal en diagonal i de steder hvor der bliver beklædt. Kan der blive et lille stykke plade i fuld bredde, over porten, så vil det også hjælpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis