Renovering af mur langs trappe

Kan jeg nøjes med bare at fuge lidt, og sætte sten op igen?

Det ser sådan ud nu:

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Synes umiddelbart det ser ud til at den er revnet helt igennem. Er der nogen der kommet til at bakke ind i den? Jeg ville skille den ad, rense stenene og tjekke deres stand og mure den op igen. Antager at der er et fundament under der bare kan genbruges?
Skrevet af Tusse67 på 10-09-2015 10:22
Synes umiddelbart det ser ud til at den er revnet helt igennem. Er der nogen der kommet til at bakke ind i den? Jeg ville skille den ad, rense stenene og tjekke deres stand og mure den op igen. Antager at der er et fundament under der bare kan genbruges?

Ja, den er desværre også noget skæv, så revnet helt igennem.

Den er placeret så det ikke er muligt at komme til at køre ind i den. Jeg formoder at nogen har brugt salt på den betontrappe den står op af. Salten har så ødelagt murværket. 

Jeg tænker også over om selve konstruktionen med en muret væg op af en betontrappe er iorden efter moderne standard?

Der vil jo altid løbe vand fra trappen og over i murværket. Konstruktionen er fra 1947.

At mure en mur op, er vel noget af det sværeste for en Lav-Det-Selv, første gang?

 

 

Vil skynde mig at sige at jeg ikke finder det fornøjeligt at mure og er derfor heller ikke blevet nogen ørn til det. Men er stenene gode (som i lige på alle ledder, tror jeg du kan komme langt med at mure efter nogle udspændte snore... Og når det ikke er en større omgang, virker det ikke uoverskueligt at være omhyggelig med hver sten. Skal ikke kunne svare på om det er uorden efter moderne standarter! Men vil tro, når du har den pillet ned, at du kan lave noget inddækning mod trappen, så der ikke løber vand ned mellem trappe og mur. Hvad med den anden side? Har den taget lignende skade?

Ja, desværre er der noget der ligner på vej i den anden side, bare ikke så fremskreden.

Jeg må se at få det skilt noget mere ad.

Skrevet af vatnisse på 10-09-2015 12:28
Pil den ned og mur den op, det er god øvelse

Der skal være en hulkehl på betontrappen op mod stenene, sådan at vandet kan løbe væk.

Hulkehl, er det jeg forsøgte at lave på den sundeste side for en del år siden,

men det var nu nok for sent.

Men nu har jeg taget det meste af muren væk. Der var ingen sammenhængskraft.
Er der gode argumenter for at genbruge stenene?

 

Prisen kan du nok ikke slå
Bedste argumenter for at genbruge stenene er vel, at de ligner dem som husets mur er muret med, og at du har dem.
Det der kunne tale imod, er hvis de er ødelagt af frostsprængninger, salt osv.

Hvad er der af fundament under den væltede mur? Det er lidt svært at se på billederne.
Ja hvis stenene er uden skader kan de jo fint genbruges, prøv at finde nogle brugte sten til at supplere med, bliver de blandet godt, falder de såmænd nok fint ind.

Prøv også at tjekke soklen for revner, for sætter den sig, risikere du at få problemer igen.

Ja, gode argumenter for at bruge stenene igen. billig og samme type, og jeg synes de er noget specielle, men har intet kendskab i de sager.

 

Jeg har gravet lidt videre her til aften. En del af soklen er ok, men i den forreste del er betonen på vej til at blive en grusblanding igen.

Trappen ser ud til at være noget præfarikeret.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis