Hvordan ser i fremtiden med grøn energi

Hejsa

Vi står og har købt hus, og havde planlagt at opsætte en lille Pegasus minivindmølle. Jeg lavede ansøgningen for et par måneder siden, og ringede igår til Skanderborg kommune. Jeg fik at vide at der var yderligere 5 månederes svartid. Det betyder selvfølgelig at man ikke kan nå at komme på 2,5 kr ordningen inden 2016 begynder. Hvis man har kæøbt solceller inden oktober 2015 kan man komme med på 1,02 kr ordningen, som bliver solgt til elselskabet.

Men hvordan ser fremtiden ud? Vi har droppet helt at snakke om solceller og vindmøller, da der ikke er nogen pointe med det mere, når man eks. ved solceller skal producere 4 kw for at købe 1 kw tilbage. Det giver ingen meningen. Nu ved jeg ikke lige hvordan det ser ud ift. vindmøller, men kunne forestille mig det er noget af det samme?

Det giver ingen mening for mig, at Danmarks politikere skriger op om alternativ energi, og det er fremtiden, når man så propper afgifter ned i halsen på folk, og giver nogle eksterm lave salgspriser af den el man producerer.

Hvordan ser i fremtiden? Kan det betale sig at investere i grøn energi?

Mvh Mads

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med de fine ordninger med solceller og alt muligt andet er, at der er nogen der skal betale for det, og skal jeg deltage, så mener jeg vi skal holde fast i mit gamle princip om, at plukke de lave frugter først. Og her er solceller og individuelle vindmøller ikke vejen frem. Det er ganske enkelt for dyrt i forhold til, hvad man får for pengene.
De danske solceller koster over en periode på 20 år ca 40 mia kroner, og for den pris udsætter vi den globale opvarmning med mindre en 5 minutter om 100 år. Ja, det er faktisk rigtigt.
Vindmøller skal bygges i stor størrelse, for der får vi noget for pengene.
Vi skal udnytte spildvarmen meget bedre ved at gøre det attraktivt at lede spildvarme indd på fjernvarmenettet, gerne med varmepumper.
Vi skal lære forbrugerne at vaske og bruge tørretumbler om natten, hvor der er størst overskud af strøm, ligesom varmepumper som min egen ikke skal kører i peak-tiden, så vidt som det er muligt at undgå det for at holde varme i folks hjem.
Jo, der er nok at tage fat på.

Personligt kan jeg ikke se, hvorfor jeg skal betale tilskud til andres solceller og vindmøller for at gøre det rentabelt at have dem. Dybest set er det er stykke produktionsapparat, og kan det produkt der kommer ud af det ikke svare regning, så har det ikke en berettigelse. Om det så kan gøres lønsomt ved at skalere op, se det er en anden sag. Tag bare de store vindmølleparker. Her er der sikret en pris på 1,05 kr/kWh. Det er tre gange -gentager tre gange- mere end det koster at fremstille strømmen på et konventionelt værk, og så har jeg ikke regnet omkostningen til back-up kapacitet med ind.
PÅ den gamle solcelleordning med "baglæns måler" beteler solcelleejeren ikke hverken transmissionsafgift, selvom han bruger nettet to gange, han betaler ikke for at der står et elnet klar til at lagre hans strøm og leverer når der ikke er sol, men han gerne vil have strøm for slet ikke at tale om afgifterne, som dækker driften af det samfund han er deltager i. Disse udgifter pålægges os andre. Fair??? Jeg synes det ikke.

Hvis du gerne vil have en vindmølle, så sæt den til at varme dit hus op med en elpatron i fyret. Så kan du aftage rimelig meget el ad den vej, og dermed spare på olie/gas. Værdien er ca 80 øre pr kWh, og det er jo slet ikke så ringe, og læg dertil at du spare en varmepumpe til 100.000 kr, så er det jo en ren foræring på sigt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Fremtiden på den korte bane ser sort ud, kulsort for at sige det som det er, den tidligere VK regering, havde delvist videreført den grønne linie med flere vindmøllerparker(da de indså at der faktisk var rigtige mange danske firmaer , eksport og danske arbejdspladser i det grønne pjat), og der blev sat mere fart på da SR regeringen tog over, samt mål om at udfase kul og gas, helt over de kommende 15-20 år.

Men den nye V regering skyder nu det hele til hjørne, og har meldt ud at målene ikke kommer til at holde, og nu skal vi istedet bruge mere kul, så vi kan få konkurrencedygtige priser, der er bare ingen penge eller arbejdspladser i kul, heller ingen eksport, men derimod import.

Min optimisme på på det grønne danmarks vegne er ikke stor..
Gode pointer i har. Chr du nævner man kan opsætte en elpatron i ens fyr. Kan man også sætte en el patron til el.. Det giver ikke mening. Men kan man også få en el patron som aktivere strømforbruget i huset, når der bruges strøm, i stedet for at tage fra elnettet. Vi har en 110 l vandvarmer, samt IR varmere i huset + de normale strømmaskiner.

Jeg tænker så når det begynder at blæse og vindmøllen producerer vind, og vi bruger el i huset, så aktiveres at vi bruger den el som møllen producerer live.. Giver det mening?
Jeg ser kun muligheder i at folk opsætter et batteri derhjemme, og bruger det strøm der er produceret i løbet af dagen. Jeg har en stor drøm om at slippe for el selskabers adminstrations regninger. Men vi snakker nok langt ude i fremtiden, før de er effektive nok.
Skrevet af McDuck4 på 10-09-2015 09:41
Gode pointer i har. Chr du nævner man kan opsætte en elpatron i ens fyr. Kan man også sætte en el patron til el.. Det giver ikke mening. Men kan man også få en el patron som aktivere strømforbruget i huset, når der bruges strøm, i stedet for at tage fra elnettet. Vi har en 110 l vandvarmer, samt IR varmere i huset + de normale strømmaskiner.

Jeg tænker så når det begynder at blæse og vindmøllen producerer vind, og vi bruger el i huset, så aktiveres at vi bruger den el som møllen producerer live.. Giver det mening?

Så er du ude i en mere kompliceret PLC eller IHC styring af dit el-forbrug, der f.eks. med hjælp fra en vindmåler kan fordele/begrænse forbruget af strøm, og dette er en ikke særlig billig indvistering, hvis du ikke selv har egenskaberne/tilladelserne til at lave dette.

Når du har El-varme, så er jeg ret sikker på du bor så du ikke har tilslutningspligt til fjernvarme, hvorfor jeg klart vil anbefale dig, at du åbner møl-posen gevaldigt, og får invisteret i et centralvarme anlæg og/eller et genvex anlæg til din hytte, for ej at glemme evt. efterisolering.

Disse tre projekter kan i nogle tilfælde have en tilbagebetalingstid på under 5 år, mens de i de fleste tilfælde har en tilbagebetalingstid på 10-20år.

Centralvarme anlægget gør det muligt at smide den førnævnte varmepatron ind, som du så via PLC/IHC programmering vil kunne sætte til at "sluge strømmen" når du har høj ydeevne på anlægget, men det er kun en fordel/mulighed i vinterhalvåret, da det er MEGET få der bruger så meget opvarmning i sommeren, hvor du også har den største el-produktion fra solcellerne.

Bonussen ved at "droppe" el-varmen er dog en forbedring af din energi-klassificering på hytten, da el-varme er et kæmpe "fy fy" i den kategori, og dermed også er med til at forbedre din huspris hvis du har planer om at skulle sælge det inden for en kortere årrække.

Solceller på taget er en glimrende ting, hvis man er i stand til at benytte energien når den produceres. Nettomåler ordningen er glippet for dig, og dermed kræves en mulighed for at bruge energien "nu og her", hvilket er meget få husstande der er i stand til at gøre, og etableringen af et batteri-lager koster også pænt mange knaster, så det er også udelukket for de fleste private, for ej at glemme hvor meget det kræver i plads og vedligeholdsudgifter ti lnye batterier hver 3-5 år.

 


 

Annonce

Hej.

Det er et stort emne, og ret uoverskueligt for almindelige dødelige.

Vi er naboer til et solcelleanlæg på 3 hektar, og som jeg husker det blev der lavet lobbyarbejde i folketinget for at det kunne komme igang under den favorable ordning.

Hvis alle disse tiltag, det være sig vindmøller eller solceller ikke kan bære sig selv, så luk det. Jeg vil ikke betale for naboens solceller. Jeg er sikker på, at uden subcidering var der ikke kommet een kvadratmeter op.

Jeg er nok en af de få, der savner Bjørn Lomborg til at råbe tårnet op og pege på nogle skævheder.

Kan man lave et anlæg, der gør det billigere at brænde energi af til husholdningen, er det meget prisværdigt og skal gerne deles med os andre.

Nu har vi fået led-lys der kan køres på batterier/akkumulatorer og med et gasblus i køkkenet er det ikke så svært.

Blot nogle strøtanker.

mvh


 varmetossen

Det er ikke så skide kompliceret at sætte en husstandsvindmølle til varmeanlægget. Det er meget brugt på Færøerne, har jeg ladet mig fortælle. Man lader ganske enkelt møllen trække el-patronen og bruger så sit oilefyr som ballance til varmen. Overskydende el "dumpes" i en varmeblæser udendørs. Jeg skal ikke kloge mig på, hvordan man laver en styring, men jeg kan ikke forestille mig at det er pokkers svært.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis