Nyt komfur - 230 eller 400? Hvilken er bedre?

Hej,

Jeg har købt et nyt komfur som kan kører med 230v og 400 2 faser of 3 faser. Min gamle kørte på 400 3 faser. 

JeJeg tænker på om man kan spare på el regningen, hvis jeg bruger opsætning med 230v? Det er jo bare at skifte ladningernes placering så spørgsmålet er mere i form af el regningen :-) 

​Jeg vil være taknemlig hvis en af jer kan pege på den rigtig retning 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du sparer ikke noget. Det tager bare længere tid at koge kartoflerne.....

For år tilbage var der en historie i radio eller TV om at man kunne spare 50% energi i landet som helhed, hvis hver enkelt husstand fik installeret en transformator, der kunne sænke spænding fra 220v til 110 volt.
Det kom den 1 april så alene datoen siger jo næsten alt.
På daværende tidspunkt havde jeg el-installatør firma, og 2-3 måneder efter 1 april ringede der en og bad om pris på at få sådan en "energi sparer" installeret. Jeg startede lige med at sige: "en hvad for en ??" før det gik op for mig hvad sagen drejede sig om. Vi fik da afsluttet samtalen med et smil begge 2.

Men for lige at bekræfte Steenkrog, Den effekt der påvirker din gryde med kartofler en at gange (spænding (Volt) med strøm (Ampere) og tiden ( Timer ) altså V * A * T = watt timer eller ganget med 1000 så er det kilowatttimer som benævnes lidt engelsk Kwh

Og når du sænker spænding sænkes strømmen tilsvarende og dine kartofler forbliver lunkne i 3 gange så længe tid. Så pengepungen mærker ikke forskel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svarene. Så ved jeg i hvertfald at der er ingen forskel på elregningen men længere tid at lave mad.
Endnu engang tak
Tusind tak for svarene. Så ved jeg i hvertfald at der er ingen forskel på elregningen men længere tid at lave mad.
Endnu engang tak
En andet billede som er en parallel.
Hvis du skal fylde en spand med 20 liter vand, kan du bruge den store højtrykspumpe (400 Volt) og der løber meget vand (ampere ) men du er færdig på 1 minut.
ELLER du tager den lille lavtrykspumpe (230 volt) som koster 1/3 at køre med pr. minut. Men det tager så 3 minutter at fylde spanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Faktisk spilder du strøm jo langtsommere du koger - jo længere tid er det jo lunkent og ubrugeligt, og afgiver varme.

Hvis du vil spare så få induktion, det er skørt så hurtigt det kan koge vand...
Ja det sidste er også en pointe, men der er nok ingen der vil vente på 230 volt på kogeplader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, nu har jeg holdt øje med min kone og vil lige komme med en anden mulighed... Hvis man kommer fra et andet land, som mig, og konen skal lave mad, så er det "timer" der taler og ikke energien. Hvis maden ikke koger i blah blah timer, så er det ikke færdig, så skruer hun varmen ned helt til 1, og lader maden koge i samme timer som på 230 v ) Er det så nu jeg skal bruge 230v? eller fortsætte med 400?

400 V - og et madlavningskursus til fruen 

Og skal det være helt godt - induktion - men med den tilgang til madlavning din frue har er madlavningskurset så et " must " 

Induktion virker næsten på samme måde ( hurtig reaktion både op og ned ) som gas.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis