Lovovertrædelse i Italien

Forleden fik jeg en meddellelse fra skat om at de ville sende nogle oplysninger om min bil til myndighederne i en eller anden fjern Italiensk by hvor den den 2. august skulle have været involveret i en færdselsforseelse og hvis jeg ville vide noget om forseelsen måtte jeg selv tage kontakt til den Italienske myndighed.

Stor var min forundren da da jeg ikke havde været i Italien den 2. august, indtil jeg så at datoen var i 2014, altså for mere end 1 år siden, hvor jeg ganske rigtig havde været i Italien. Nu sidder jeg så og spekulere på om hvad der i alverden foregår og om det er legalt at komme 1 år efter og prøve at opkræve en bøde for formentlig en banal færdselsforseelse. Et forhold som jeg i sagens natur ikke har en kinamands chance for at argumentere imod 1 år efter hændelsen om en sådan overhovedet har fundet sted. I går blev jeg så noget mere forundret, idet jeg fortalte en kollega om oplevelsen, hvor til han berettede at nøjagtig det samme havde han oplevet, idet han et år efter han havde været i Italien modtog et bødeforlæg på 50 EU for en fartoverskridelse. Da han tager til Italien hvert år følte han sig presset til at betale og måtte så yderligere lide den tort, at det også kostede ham 50 EU yderligere at få en Italiensk bank til at overføre pengen til myndigheden.

Nu opfatter jeg mig selv som en lovlydig borger der betaler enhver sit, men her bliver min retsfølelse godt nok krænket da det tilsyneladende er systematisk at Italienske myndigheder sylter sager, som kunne være ordnet på et par uger, i mere end et år og på den måde fjerner/begrænser muligheden for sagsøgte at dokumentere uskyld.

Er det her helt legalt eller er der ikke en EU forordning der beskytter mine rettigheder mod dårlig administration og slendrian. Når man så til dette lægger at den Italienske Bank kradser et lignende beløb ind for at ordne transaktionen så kunne man have en skummel mistanke om at dette, med kendskab til Italienske forhold mere var en pengemaskine hvor bankerne i virkeligheden var dem der drev forretningen. Italiensk administration er fuld af historier om uheldig påvirkning fra private foretagener, der sågar dem der påstår at man i dette land ved at bestikke offentlige myndigheder kan få dem til at agere som man vil. Noget må der formentlig være om snakken idet man jo vil have svært ved at forestille sig at en offentlig myndighed i et EU land bevidst sylter sager til ugunst for borgerne.

Er der andre der har oplevet noget lignende ?

mvh

allan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vanskeligt at opkræve bøder på tværs af landegrænser. Det danske politi har også svært ved det. Måske endda i et omfang, så man opgiver på forhånd. Der er også derfor, at udenlandske borgere skal betale på stedet på hvis de bliver taget i en bemandet fartkontrol e.l.
Måske er der noget forældelsesfrist, det kan du jo prøve at undersøge. Det lyder voldsomt at betale 50 euro i gebyr. Det må kunne ordnes i banken, men gratis er det nok ikke.
Vær dog forberedt på at du kan blive stillet til over for kravet hvis du viser dig i Italien og skal opgive din identitet til en myndighed. Mon ikke de har noteret det et eller andet sted.
Slendrian............det er vel et spørgsmål om fra hvilken synsvinkel man ser det. De har trods alt været så determinerede og investeret de resourcer som har været nødvendige for at finde en 'synder' langt væk og uden for deres systemer.
Men jeg kan sagtens følge frustrationen over en bøde for en udokumenteret overtrædelse.
Jeg har et familimedlem som måtte skynde sig ud af Australien efter et par hastighedsbøder (som han ikke betalte!), og eferfølgende sporede de ham her hjemme selvom han var flyttet et par gange. Det morer vi og han os meget over.

Jeg fik en bøde på 1500 kr. i Sverigstan for ikke at bruge sikkerhedssele, som jeg ikke ville betale. Den blev så overgivet til Skat.dk at inddrive, hvilket så skete ved en modregning i for meget betalt skat. Sagsomkostningerne, 600 kr., blev af uransagelige årsager ikke overdraget til skat.dk og derfor ikke modregnet og dermed inddrevet.
Så det kunne Skat.dk. dog finde ud af.

Med venlig hilsen
ktm

Hej KTM

Det er såmænd ikke det at skulle betale en bøde der irriterer mig, det er det at en stat i EU, smøler så meget med sagsbehandlingen (på nuværende tidspunkt 1 år og 2 måneder) at jeg ikke har mulighed for at sandsynliggøre at jeg er uskyldig, eller der er forhold i sagen der taler til min gunst. det krænker virkelig min retsbevidsthed. I skrivende stund har jeg endnu ikke hørt fra Italienerne, gad vid hvor lang tid der skal gå. Hvis alle lovovertrædelser i dette land har samme langsommelige sagsbehandling forstår man godt at dette land er plaget af mafia og slendrian. Stakkels Italienere og dog havde jeg været Italiener så havde jeg måske kunnet bestikke en eller anden og på den måde sluppet med det halve :-(
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis