Citroen C3 - skift af styrecomputer - hvad er det der er gået galt

Jeg har lige (sidste onsdag) fået skiftet min styrecomputer på min Citroen C3 1,6 hdi diesel som reklamationsudskiftning på en tidligere udskiftning i april i år. Problemt var at servoen var holdt op med at virke

Samme dag som udskiftningen finder sted, springer højre nærlys pære. 5 minutter efter, at jeg selv skifter den dagen efter, springer positionslys pæren, også i højre side. For det ikke skal være løgn så springer bremselyset dagen efter, stadig i højre side.

For så at sætte kronen på værket registerer jeg at bilens acceleration ved høje hastigheder > 90 km/h fornemmes væsent nedsat.

Jeg er ikke specielt bilkyndig og vil gerne have viden om hvad der kan være gået galt, før jeg flyr i struben på værkstedet. Pærerne har jeg selv skiftet og har ikke videre bekymring over dem, ud over hvis det er sådan at der kan være lavet et eller andet, som gør at problemet fortsætter og ærgrelse over udgiften og besværet.

Min største bekymring drejer sig om den manglende/dårlige acceleration ved hastigheder højere end 90 km/h (overhaling på motorvej). Mit spørgsmå er derfor om udskiftningen af en styrecomputer og indlæsning af et nyt program i den, kan medføre en nedsættelse af motorens ydeevne?

Kan jeg evt. selv gøre noget for at afhjælpe problemet, da jeg i sagens natur har en meget ringe lyst til at sende bilen på samme værksted en gang til.

Please help, jeg er skide sur og noget på røven.

mvh

allan

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS. Værkstedet er et autoriseret citroen værksted

Uden og have ret meget forstand på de nye elektronikstyrede motore er min første tanke at der er for høj en spænding på dit elanlæg. Det kan forklare springende pærer og defekte computere.

Det tager normalt lige en 1/2-hel time før computeren får "indstillet" sig så motoren yder mest muligt.

Få lige værkstedet til at tjekke spændingen på elanlæget  inden ...........  

Pøj pøj. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter

Tak for dit svar. Den med overspændingen er jeg helt med på, men nu har jeg kørt en lille uges tid og motoren har tilsyneladende ikke "indstillet" sig endnu, og skal jeg have tjekket spændingen, hvilket måske kunne være en god ide, så bliver det nok på et andet værksted.

Med til historien hører at problemet med at servoen faldt ud forsvandt, da jeg i forbindelse med garantireparationen fik bilen undersøgt på værkstedet et par dage før udskiftningen. I tiden før skete det hver gang jeg havde kørt en tur på omkring 100 km og der efter ved lave hastigheder drejede skarpt fx ved kørsel på parkeringspladser. Når den så havde stået stille en dags tid forsvandt problemet. Så tilsyneladende kan problemet midlertidigt forsvinde ved at indlæse et nyt program i computeren.

Skrevet af Allan Fischer på 09-09-2015 22:33

Hej Nitter

Tak for dit svar. Den med overspændingen er jeg helt med på, men nu har jeg kørt en lille uges tid og motoren har tilsyneladende ikke "indstillet" sig endnu, og skal jeg have tjekket spændingen, hvilket måske kunne være en god ide, så bliver det nok på et andet værksted.

Med til historien hører at problemet med at servoen faldt ud forsvandt, da jeg i forbindelse med garantireparationen fik bilen undersøgt på værkstedet et par dage før udskiftningen. I tiden før skete det hver gang jeg havde kørt en tur på omkring 100 km og der efter ved lave hastigheder drejede skarpt fx ved kørsel på parkeringspladser. Når den så havde stået stille en dags tid forsvandt problemet. Så tilsyneladende kan problemet midlertidigt forsvinde ved at indlæse et nyt program i computeren.

Hmm det kunne måske lyde som om bilen er "forhekset", noget jeg ellers i de over 40 år jeg har haft svendebrev som almindelig gammeldags sort mekker, altid har afvist skulle kunne forekomme. 

Hvis der ikke er en periodisk fejl på generatoren er det formodentelig en (periodisk ?) dårlig stelforbindelse.

Jeg syntes du skal fastholde dit værksted på de ikke har lavet garentireperationen færdig !!!  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis