støbeovne

Hej

Jeg har lovet Je_ns at dele lidt information om min dieselfyrede smelteovn til metal.

Ovnen er lavet med en brænder fra et oliefyr, selv ovnen er bygget op i en 60L olietønde hvori der er lavet en inderkerne af pejseplade, og udenom den, er der så fyldt på med alm. beton

Indblæsnings røret er et støbejerns rør fra en varmeinstallation i et gammelt gartneri.

Det hele er så bygget op på en til formålet lavet vogn, da ovnen vejer omkring de 100kg

Ovnen kan smelte 22kg (det maximale diglen kan indeholde) aluminium på ca 45-50 minutter fra kold ovn, og til udstøbning.

Brændstof forbruget har jeg ikke målt, men har været ude og smelte til nogle pinse træf i den lokale modeltogs klub, og der kan jeg hvis jeg rigtigt går til den nå at tømme en 10L dunk på sådan en dag (men så kører ovnen også stortset konstant)

 

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
67 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Neubert
Fornemt med en ny tråd, fine billeder.
Hvilken dyse du bruger i fyret, det mest normale i et villafyr er vist 1.6 kg.
Gas er jo ikke helt billig, samt det er meget nemmere at hente en dunk diselolie på tanken.


Du kan se min gasovn i denne tråd, jeg skal lige have skråtstillet brænderen så der bliver rotation på flammen.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/167491
det har du helt ret i mht. pris og let tilgængeligt. også netop af de grunde jeg valgte denne vej frem for gas.
Jeg kan ikke huske hvilken dyse det er der er i, men kunne meget vel være den størrelse du omtaler, da det er fra en sådan installation brænderen kommer.

Ser nu også helt godt ud med den ovn du har dig, og tænker da også at den let ville kunne konverteres til den anden brænder.
Mht. vinklen skal jeg også have min drejet lidt for mere rotation af flammen, og så er jeg pt på jagt efter en væsentlig mindre dyse (sikkert det mindste man kan få) da det skal gå stærkt med at få støbt ud, når der er så meget kræft på brænderen.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Så vidt jeg lige kunne Google mig frem til, er en 1.25 kg dyse den mindste.
Men man kan jo skrue ned for trykket på pumpen, det giver ganske vist en dårligere forstøvning, men jeg tror ikke det gør noget, da ovnen er så højt oppe i temperaturen.
http://vvs.dk/kedler-og-oliefyr/tilbehoer/
det kunne være det var sådan en man skulle prøve så, men ja trykket var da også værd at prøve at regulere på.

Det messing du smeltede, var det blot i en jern digle ?

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja jeg brugte en digel, lavet at rustfrit stål, men ikke helt optimalt til messing.
Men skulle være helt fin til aluminium, det har jeg dog ikke prøvet endnu.

Jeg købte en rigtig digel, har lige prøvet den en enkelt gang, den holder varmen bedre, så alt messinget kan hældes ud uden at være afkølet for meget.
Kan ikke huske om det er en 12½ eller 20 kg jeg har, det er længe siden jeg har været i gang, men kunne godt tænke mig at komme i gang igen.
Jeg har samlet en god sjat aluminium, af kabelskrot og gamle stiger.
Så har jeg krejlet mig en god stak gamle vandure, som jo er af messing.

købte digel her..
http://www.ravstedhus.dk/products/productlist.aspx?searchtext=digel
Annonce
De tal der står på dyserne er målt ved 7 bar. Mener den mindste er på 0,30 usgal/h.
Hej Je_ns
super, så kan jeg jo godt forsøge med lidt messing når jeg har nok.
Du har helt ret med at rustfri er god til aluminium, det er det jeg selv bruger,
det er dog tanken engang at skulle anskaffe mig en rigtig digel, da jeg godt kunne tænke mig at prøve støbejern.

LL1 okat takker for info :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Nu er jeg lidt nysgerrig, hvad støber i f.eks? Hvad bruger i til forme? sand og olie eller?
/Mikkel
Skrevet af FoXX på 23-12-2015 14:40
Nu er jeg lidt nysgerrig, hvad støber i f.eks? Hvad bruger i til forme? sand og olie eller?
/Mikkel

 

For det meste for mit vedkommende, støber jeg blot rå emner, som jeg bruger til at lave alverdens tin g og sager af.

Mht. forme sker det jeg stamper en olie sandform sammen, men ofte bruger jeg dåser eller en gryde, andre gange laver jeg en jernform, hvis det er noget jeg støber flere gange.

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg har tænkt på at lave en ovn i mange år nu, jeg har brænderen liggende. Jeg samler også velegnet skrot.
Det kunne være at det skulle være mit nytårs fortsæt
Der er yderligere 57 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis