Trykfald

Er der nogen der kan fortælle mig (og min søn) hvad trykfald er ?

I vand og varmeinstalationer m.m.

Og gerne i luft

Samt meteologisk...

Sønnen har fået en opgave om trykfald i skolen -og vi er ikke H E L T enige.... :-D

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Trykfald opstår når et medie (vand, luft) strømmer gennem et rør. Trykfaldet er afhængigt af rørets diameter og længde samt mediets hastighed. Reelt kan du sammenligne det med Ohms lov, hvor der gælder, at spændingsfaldet er proportional med strømmen. Lad os tage et eksempel, du vil fylde et kar med vand og vil bruge en slange.Tiden, det tager at fylde karet, afhænger af slangens diameter og dens længde. Forstået på den måde at øger du slangens længde, skal du øge diameteren for at kunne fylde karet på samme tid, som ved en kortere slange. Går vi ud fra at trykket på vandhanen er 4,2 Bar vil der ved slangens ende være et mindre tryk, fordi  der sker et fald i trykket.


fase

Tja hvordan udtrykket skal forklares, afhænger vel med i hvilken sammenhæng det bruges.

Eksempel, vil et trykfald normalt være ensbetydende med dårligt vejr når man snakker metrologi. 

Du bliver nok nødt til at forklare dig nærmere hvis dit spørgsmål ikke skal opfattes som værende en gætte konkurangse. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Trykfald i rør = modstand
Jo mere hastighed mediet (væske eller gas er ligemeget) har, jo mere modstand i røret, og dermed større trykfald.

I meterologi er det det absolutte tryk i atmosfæren, om dette har noget at sige for vejret, både når det er stigende eller faldende "barometer", som man sagde i gamle dage.

 

Med hensyn til vejret. (meteorologi) er det ikke kun i gamle dage man taler om lavtryk og højtryk. Men i gamle dage udtrykte man det atmosfæriske tryk i millibar. Jeg ved ikke rigtig hvorfor men nu udtrykker man et hektopascal . Men 1 millibar = 1 hektopascal.
Men har man et højtryk over et område vil luften søge væk fra området ved jordoverfladen. Det medfører så et trykfald der forsøger at hive luft ned fra atmosfæren. Denne luft er fugtig og kold. Når den nærmer sig jorden, bliver den varmere og kan derfor indeholde mere vanddampe. Og så føles den mere tør.
Nogle timer eller dage senere er et lavtryk så passeret og man oplever et trykfald. Luften vil i stedet strømme til. Det medfører opadstigende luft. luften bliver luften afkølet og afgiver ofte vand ( skyer og regnvejr)

Men ellers hører trykfald ulåselig sammen med bevægelse af et medir: Uden bevægelse ingen trykfald,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svarene. sønnnen har nu fået skrevet sin opgave med hjælp bl.a. herfra...

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis