træunderstøtning i stald støbes i beton eller ej?

I forbindelse med ombygning af stald, skal jeg have opsat 2 undersøtter af de tværgående blælker. Bjælkerne har en diameter på 25-30 cm.

Mine 2 understøtter består af lidt mindre firkantede bjælker med diameter på ca. 15 cm. Højden bliver ca. 2 meter. Der er tale om solidt tømmer fra ældre ladekonstruktion der er pillet ned. Træet er ikke trykimprægneret.

Mit spøgsmål er om jeg kan støbe de 2 bjælker direkte ned i en beton klods eller om de skal på stolpefod. I og med at de står indenfor og i en massiv betonklods tænker jeg ikke at fugt bliver et nævneværdigt problem?

Alternativt, har jeg svært ved at finde egnede stolpefødder til tømmer af denne dimention

Gode råd modtages gerne.

- Peter

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har set løsning med at nedstøbe en eller 2 kraftige jern med nogle 10 mm huller over sokkel forboret. For eksempel 40 x 10 mm fladjern og i en længde så de kan nå 30-40 cm op på siden af stolpen. Så skal stolpen passe i længde så den presses på plads ned imod sokkel, Der skrues nogle gode franske skruer ind i stolpe.
De 2 fladjern må gerne sidde "lidt for tæt" så tilpasser du stolpeenden. Du kan styre dem under nedstøbning på et par måde: skrue et stykke bræt imellem der passer i længde. Eller svejse en lille stang imellem, som skæres væk når beton er hærdet lidt. Nede i betonen kan der være på svejset nogle tværstykker. Det er ingen sag for en smed at lave.

Fordelen er at de står tør, og at trykket går direkte på sokkel, samtidig med at de står fast selv om de blev ramt af en trillebør el.lign.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for brugbart råd.
- Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis