Et lille træhus. Nogle spørgsmål om fundament og isolering.

Kære LDS-folk.

Jeg har tidligere skrevet om mine planer med et container-hus. Dog er jeg blevet mere velovervejet af, at have haft den tråd herinde. Planerne om container-huset har jeg for en tid droppet, for at komme i gang med at planlægge et mindre træhus.

Her er nogle billeder af tegningerne indtil videre:

    Update 06-09-2015 21:14
    Update 06-09-2015 21:25
    Update 07-09-2015 16:25
    Update 07-09-2015 16:25
    Update 07-09-2015 16:25

Jeg tænker, at væggene skal være 300 mm tykke. Kan se, at spærtræ har den ønskede længde. Er der billigere alternativer på den størrelse?

Med hensyn til isolering har jeg tænkt at investere i 3-lags vinduer. Derudover tænker jeg, at væggene skal fyldes med lukket celle polyurethan-skum eller noget, der isolerer lige så godt. Hvad tænker I, man kan bruge?

Fundamentet er jeg betænkelig ved. Jeg kan eventuelt støbe eller mure et fundament a la det her: https://urbanhomeindy.files.wordpress.com/2011/10/img_1379.jpg . Et andet bud kunne være at lave 4 x 1 m3 blok cement, for at bygge huset på stolper. Det sidste bud vil jeg nok have nemmest ved at udføre selv.

VVS er jeg ikke nået til endnu. Her vil jeg gerne lave noget med solceller og ventilation, der kan virke, uden at lukke varmen helt ud af huset.

Jeg glæder mig til at høre, hvad I har at sige.

Hilsen Anders Husmann.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er næsten færdig med mit "lille" træhus, 35m2....fuld isoleret.
Jeg har brugt punkt-fundament og har IKKE brugt alm. spær til noget overhovedet!
Til gulv og tag har jeg brugt I-Bjælker i træ! De kan også bruges til vægge. I-bjælker er det helt rigtige! De er dog noget(meget) dyrere.

Bemærk dog at dem fra Lillehende (producent: Stico) ikke er særlig gode, flangerne er lavet af hvad jeg vil kalde 3. sort. træ og er af meget dårlig kvalitet! Har fundet frem til 5 forskellige producenter, spørg hvis nogen vil vide mere.

Til vægkonstruktion har jeg lavet mine egne "spær" for at bryde kuldebroen:

Men jeg undervurderet arbejdet med at lave dem, næste gang vil jeg nok bruge færdige i bjælker til væggene også.

Isolering i vægge og tag: EPS plader, hvor jeg "fuger" med PU skum fra NBS pistol så det blive helt tæt (jaja...hvis der er nogen der har noget at sige om brand, så er jeg IKKE interesseret i at høre om det). Har ikke kunne finde en løsning med fuld PU skum isolering. Fandt dog én i Den blå Avis forleden som sprøjte med skum....men det var lidt dyrt.
Isolering i gulv: papiruld + mineraluld. Har brugt uld/fibre af to årsager:
Er fugt-transpoterende og ligger tæt op af I-bjælkerne. Og dog brugt lidt mineraluld for at spare lidt på papirulden, da det er lidt tidskrævende hvis man ikke har blæsemaskine.

Facade: fibercement, skal aldrig vedligeholdes!

Det ser godt ud, og sikkert gennemtænkt. Skal du bo i det ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis