Anlægge ny græsplæne?

Hej derude
Jeg skal have lavet en græsplæne helt fra bunden af, er der nogen der kan forklare hvordan det skal gribes an?
Jorden er sådan let jord så ville gerne nå og så den her i efteråret, men hvor meget skal skal jeg gøre Ved jorden? Der er ikke ret mange sten.
Det er en græsplæne til haven så den skulle gerne blive rimelig plan

Håber på nogen kan hjælpe
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens nå. Du skal fræse jorden igennem nu, 2-3 gange med mellemrum. Det er lige vejr til det. Enten med en almindelig fræser, eller hvis du kan leje en med stennedlægger. Den har en slags rist lige bag fræseren. Så bliver sten jordknolde og græstørv lagt ned først. Den rene muldjord smides igennem risten, så den lægger sig over sten og græstørv. Så kan det jævnes ud ved at slæbe en palle rundt. (lægges omvendt) Det kan gøres manuelt men har du havetraktor er det langt lettere. Der skal så tromles, og igen kan man køre med havetraktor med hjulspor så tætte at det bliver tromlet. Evt. små stumper græstørv eller sten rives af, men det er ikke så vigtig da tromlen sikkert har trykket det ned.
Nu er der kun at så græsfrø jævnt ud, og så ikke mere. De må gerne ligge ovenpå. Vil man have dækket dem lidt så er det kun med oversiden af riven der kan køres lidt rundt i overfladen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige et tillægsspørgsmål.
Hvis der allerede er sået græs, der hvor man gerne vil ænlægge - er det så stadig den samme fremgangsmåde?
Eller skal det gamle græs "skrælles" af, inden man fræser?

Vores græsplæne er nemlig grim og ujævn - og jeg pønser på at "nulstille" den...

Du kan sagtens lave en "ny" oven på den gamle. 

Jeg kørte en trailer fuld jord på min plæne både for at rette den lidt op og så lægge nogle træde sten. 

Jeg smed jord på for at rette op, da der i forvejen var en "sti" i græsset, så lagde jeg stenene i jorden og kastede en pose frø ...

Men hvis der er meget ukrudt kan de måske betale sig at starte forfra .


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis