Ståltag med og unden anti dug


Jeg skal til at ha siftet tag og har en hældning på ca 30 grader, jeg vil gerne have isoleret tag nu hvor det er taget af.
Der vil være ca 5 - 10 cm fra isolering op til tag pladerne.

Nu har snakket med to forskellig håndværker og den ene sige at jeg enlig ikke må købe noget med antidug på bagsiden og den siger det stik modsatte, nu har jeg så læst på nette at det skal være uden antidug men at isolering skal ligge helt oppe imod.
Tilsidst har jeg snakke med producen og han havde kunne heller ikke helt svaret på det, men sagde at den bedst løsning var at købe undertag, men så kan jeg jo lige så godt vælge en anden løsning.

Hvad skal jeg tro på og hva er jeres erfaring ?


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis producenten ikke selv kan svare på hvordan deres produkt skal monteres korrekt så ville jeg i løbet af et spiltsekund droppe den producent og finde en anden..... Når det er sagt så ville Jeg vælge et undertag og i mine øre lyder det helt forkert at isoleringen skal op imod ståltaget, endda MEGET forkert
Ja der skal være luft mellem isolering og taget..
Såvidt jeg ved plejer ståltag med antikondens dug at være meget dyre, da det især er de dyre mærker der kan levere det.
Isolering helt op til ståltaget: Fordelen ved dette er at der ikke kommer "frisk" luft ind under undertaget som indeholder fugt, og som derfor kan sætte sig som kondens når temperaturen skifter.
Omvendt kan man sige, at den fugt/kondens der nu måtte være, ikke bliver ventileret væk af frisk luft.
Dvs. man løber en risiko!
Brug af filt-beklædte plader: Men kan ikke være helt sikker på at den kan optage alt fugten og at alt fugten ventileres væk igen. Dvs. man løber en risiko, især når det hele er lukket inde og du ikke kan se hvad der sker. Jeg ville kun turde bruge filtplader hvor jeg kunne se taget og hvor det ikke ville være en katastrofe hvis der faldt en dråbe eller to.

Jeg vil sige den mest sikre løsning er en opbygning af undertag, ventilations-mellemrum og så ståltaget.
Hvis der ikke er mellemrum(ventilation) mellem isoleringen og undertaget, skal undertaget være diffusionsåbent.
Kan du lade dit gamle tag sidde ? Så har du jo et undertag. Det er da en meget brugt løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det gamle tag er taget af, og ståltaget er på.
Løsning jeg kom frem til var at isolere undre tag men har lave en afstand fra isolering til stålplader på ca 25 cm for at have ventilation, så ingen undertag. Lige nu er plader ikke våde på undersiden overhovedet, hvis jeg får problemer bliver det nok først til vinter, og så må jeg jo finde på en løsning der, evt ligge isolering ned på loftet.
tror ikke at det hjælper at flytte din isolering længere væk fra tagpladerne jeg er ret overbevist om at du sandsynligvis vil få problemer med kondens, da der jo er en del luft på dit loft og i det øjeblik at den luft bliver varmere end temp på dine stålplader så vil der dannes lidt eller en del kondens afhængig af luftfugtigheden samt temp. forskellen så jeg forstår simpelthen ikke argumentet med at spare det undertag væk . prøv blot at søge på google omkring problemer med kondes på underside af stålplader. men vi hører da gerne fra dig senere hvis du helt har undgået de problemer som rigtige mange havde for en del år siden da det blev moderen med ståltage, for i starten var der ikke mange der lagde man ikke undertag og det har der været masser af sager omkring de følgeskader der er opstået der, men måske bliver du den første der iikke vil få problemer :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis