Erfaringer med LED lysrør.

Er der nogen af jer der har erfaringer (gode som dårlige) med led lysrør?

Jeg har en stribe 36w armaturer siddende i garagen (8stk), og er blevet lidt lun på, om jeg kunne spare lidt på bugettet ved at skifte rørene til led rør.Det er stort set de sidste lamper der ikke har led lyskilder, lige bortset fra en stribe halogener i køkkenet.  

Jeg kan læse mig til noget viden, men "hands on" er nu end gang bedre


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen praktisk erfaring, men snakkede, tidligere på året, med en ejer af en butik der sælger lamper og LED. Han sagde direkte at det sjæledent kunne betale sig, med mindre det var noget der stod tændt tæt på altid eller sad så det var meget besværlig at udskifte.
Så prøv at regne på hvad tilbagebetalingstiden er. Du skal vist også koble noget om i armaturet for at det virker, hvis det ikke er beregnet til LED
Så meget som jeg har forstået, så kræver det en "ny" glimtænder, og hos de "seriøse" forhandlere følger den med, når man køber et rør...(det er kun armaturer med HF spoler man ikke lige kan sætte LED i)
Ja tilbagebetalings tiden er sikkert rimelig høj, men hvad med levetiden, i forhold til de traditionelle ? den burde være lige så god som på andre led lyskilder, og så er regnestykket helt anderledes.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

De giver fuldt ud det samme lys som "normale" lysstofrør. De svinger meget i priserne, og det har meget at gøre med hvor meget lumen de giver. Eksepelvis har Osram lavet en meget billig serie. 

http://www.elvarer.dk/led-ror-value-19w-830-36w.html

De giver så kun 1500lumen, men umiddelbart ville jeg mene det er tilstrækkeligt til en garage. Hvis du bruger det som værksted også, skal du nok op i en model der giver lidt mere lumen. Men der er ingen grund til at skifte dine "normale" lysstofrør ud, før de er ved at være udtjente. Er man lidt fiks på fingrene, kan man sagtens lave om i armaturet, så den kan bruges til LED.

Husk også at se på farvetemperaturen alt efter hvad du ellers bruger garagen til.
LED kører direkte 240 volt, så drosselspolen skal helst pilles ud, så får man den største besparelse. Hvis den stadig sidder og varmer lidt er det ikke økonomisk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Et LED rør bruger ca. det halve i watt, så på den måde er der lidt at spare. Men som sagt, med mindre det er tændt 8-10 timer om dagen, vil det tage meget længe før de er tjent ind.

Hvis du vil skifte dem er det intet problem og de behøver ikke at bygges om med mindre det er elektroniske transformere!

En drosselspole medfører et effekttab på ca. 1 W hvis man lader den sidde, så jeg synes personligt ikke det er besværet værd at bygge armaturet om.

Mvh lys-eksperten

Tak for jeres indput.

Det blev aktuelt da et af rørene gik, og jeg så satte et nyt i, og jeg syntes jeg kan se en farveforskel fra nyt til gammelt selvom der er samme farve på rørene (måske er det bare skærmene der er mere eller mindre beskidte).

Lige nu kan jeg sagtens klare mig, men spørgsmålet melder sig næste gang der går et rør... for så vil jeg overveje at skifte dem alle sammen på en gang for at få et ens lys. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jeg kan forstå der er forskellige meninger her...
det kan sikkert ikke svare sig at udskifte for dig da et rør i sig selv allerede er besparende.

@møren.
har du målt og regnet lidt på det eller er det bare noget du siger???
for det første så er jeg ikke enig med dig at spolen kun bruger 1w

for det andet så har vi testet en hel del i forskellige rør-
og der er ingen besparelse hvis man ikke bygger armaturet om....

jeg fandt frem til at det er rigtig at "forbruget" var lavere-
rettere sagt (k)Var var faldet betydeligt, men watt forblev den samme.
så ja du har brugt mindre energi, men betaler det samme..

håber noget af det gave mening


 

Lige lidt input til alle de mange kommentarer på dette emne.

Kan det betale sig:
Det kan altid betale sig at udskifte til led, men spørgsmålet er selvfølgelig hvor lang tid det går før projektet har betalt sig selv. En hurtig udregning på udskiftning af et 120cm rør på 36w + spole forkobling giver en besparelse ved 2 timers drift om dagen på ca 40 kr årligt. (dette er selvfølgelig hos en privat forbruger med en elpris på 2.10 kr pr kWh, og med et medregnet spoleforbrug på 10w) Så kan man selv regne på hvor god forretningen er.

Levetid på LED rør:
De fleste LED rør i god kvalitet har en teoretisk levetid på ca 50.000 timer. (ud fra et udbyttetab på 30%)
kvalitets LED rør med SMD dioder har ud over det vist sig at holde længere end den lovede levetid, hvor der efter tests har vist dig at hele 90% af dioderne stadig ikke har tabe 30% lysstyrke efter 85.000 brandtimer. Men det er jo altid en faktor der ikke kan regnes med 100%

Ombygning af armatur:
Armatur med HF forkobling skal ombygges, og spolen skal kobles fra. Enkelte LED rør er dog lavet så de kan monteres direkte i en HF forkobling, men dette kan så vidt jeg ved, kun leve op til de krav der stilles til fasekompensering i private hjem, og ikke til erhverv. (Powerfactor til erhverv skal ligge på mellem 0,9 - 1)

Armatur med gammeldags spoleforkobling kræver ikke en ombygning for at kunne bruges til LED rør. Her skal der som du selv skriver monteres en dummy glimtænder, der fungere som en sikring/kortslutning af armaturets kredsløb. Min erfaring efter at have solgt og udviklet LED lyskilder i en årrække, er som Møren siger, at der ikke efterfølgende er mere end max 1W forbrug på en gammeldags spole i et armatur, og ofte slet ikke et målbart forbrug. Her kommer så igen at et ikke ombygget armatur til erhverv ikke kan overholde elselskabernes fællesregulativ med hensyn til powerfaktor, men denne gælder kun for erhverv. Dette skyldes at et LED rør er forsynet med en kondensator, som konflikter med den kondensator der sidder i det gamle armatur. Dette giver en dobbelt fasekompensering, som giver et skævt træk på nul og fase. OBS: Uden frakoblet kondensator vil besparelsen stadig være der.

Forbrug på spoler:
HF har et forbrug på ca 1W + den effekt der står på det gamle lysstofrør

gammeldags spole forkobling kan svinge rigtig meget, men gennemsnitligt kan der tillægges 10W på et 120cm rør og 12W på et 150cm til det forbrug der står på røret (36W og 58W)

Jeg håber mit lille ekstra input kan bruges til noget.

Mvh

Jannik Pedersen

www.ledsolutions.dk

Jannik Pedersen
www.ledsolutions.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis