laminat eller parket?

Hej gør-det-selv tosser!

Kæresten og jeg er midt i renovering af lejlighed. Vi er nået så langt at vi skal have fundet ud af, hvad der skal være af gulv i lejligheden. Vi har i forvejen et ellers rigtig lækkert trægulv i lejligheden, gamle planker, men super slidt, bulet, skævt og hvad der ellers følger med. Derfor har vi nu besluttet, at der skal lægges nyt ovenpå.. Kæresten er mest fortvivlet over, om gulvet kommer til at "gynge" hvis vi lægger 9mm laminatgulv ovenpå det gamle og er derfor ude i noget parket, men samtidig skal vi heller ikke blive boende så mange år endnu og derfor laminat så ny andelshaver kan vælge og vrage som det passer. 

Har læst mig til at vedligehold er nærmest ikke eksisterende ved laminat og at det skulle være mere "varmeisolerende" i forhold til parket, så det er ikke argumenter som disse jeg er ude efter.

Søger meninger, evt. erfaringer, ifht. hvad I ville lægge ovenpå? laminat 9mm, parket 13,3mm, 14mm, måske 21,5mm trægulv? skyd løs. 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige lagt nye gulve i to værelser i et gammelt hus, der også havde et trægulv, der var bulet og skævt. I et ene værelse, hvor gulvet var værst, lagde jeg nye 25 mm brædder, men selvfølgelig først efter at bjælkerne var rettet op, så bulerne og skævhederne forsvandt. Det var et ret stort arbejde, og langt større end jeg havde forventet.
I stuen rettede jeg gulvet op med selvnivelerende spartelmasse og oven på dette et laminatgulv. Det med selvnivelerende betyder dog, at man selv skal nivelere det, og kravet er, at det skal være plant indenfor +- 2 mm. Dette er heller ikke nogen helt let opgave, men dog efter min mening mere overskuelig.
Uanset hvad i lægger ovenpå det eksisterende gulv er kravet +- 2 mm over 2 m. Hvis dette ikke er opfyldt tror jeg, at uanset hvad i lægger ovenpå, så vil gulvet 'gynge'.
Vær opmærksom på, at hvis i lægger et nyt gulv ovenpå det gamle, så skal i lige checke, at dørene stadig kan åbne og I skal også overveje, hvad i gør med fodpanelerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også