Bryde klaplag op, men hvad med væggene?

Kære alle LDS'ere!

Jeg maser med en større renovering af mit badeværelse og er nået til at have banket det øverste lag beton op. Her lå en fandens masse døde rør (koldt/varmt vand + gulvvarme) - det ser ud på betonen og rørerne, som at der har været en stor vandskade på et tidspunkt, hvorefter hele lortet er koblet fra, og nye rør er trukket (+ el-varme i gulvet).

Mit spørgsmål er så:

Jeg er nået ned til det andet lag beton (klaplaget, ikke?), som er 5-10 cm tykt og blødt som smør (jeg har selvfølgelig lavet et hul igennem for at se, hvad der var endnu længere nede. Klaplaget hviler på en sand-bund). Hvis jeg nu bryder hele klaplaget op for at isolere med 300 mm flamingo, risikerer jeg så, at indervæggene vælter?
Udover ydermuren er der to indervægge, som støder op til hhv. entreen og soveværelset. Jeg kan se, at væggene hviler på røde mursten, som altså ligger oven på klaplaget.

Håber I kan pege mig i en eller anden retning

Mvh
Erik

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
altså, jeg vil mene du burde kunne bryde det lag op og komme ned til gruset. Jeg forstår dog ikke hvis væggene skulle hvile på det beton - de burde gå ned til fundamentet.

Hvorom alting er så skal du have banket det hele op, og gravet ud, så du kan ligge et kapilærbrydende lag f.eks. leca, så flamingo 300mm, rionet hævet nogle cm op og bundet varmeslanger på. Derudover 20mm kantisolering hele vejen rundt. Oveni/på det støber du f.eks. 10cm. Dernæst 3cm slidlag hvori du laver fald mv. og så er du klar til vådrumsmembran.
Det kan også være skillevæggene står på dobbeltgulv

 

Hej Gutter - først og fremmest tak fordi I gider svare.

Jeg tager et par billeder senere, så I kan se, hvad det drejer sig om.

Væggene er klodset op på en række røde mursten og hviler på klaplaget. Spørgsmålet er, om de kan finde på at vælte/revne/sætte sig, hvis jeg hakker klaplaget af helt inde ved væggene.

Som sagen er nu, har jeg hakket det øverste 10-cm's betonlag af og er nu nede ved klaplaget. Måske jeg bare skulle droppe det med at grave endnu længere ned, og så nøjes med 50 mm styrolit inden gulvarme og pudslag?


Hej Gutter - først og fremmest tak fordi I gider svare.

Jeg tager et par billeder senere, så I kan se, hvad det drejer sig om.

Væggene er klodset op på en række røde mursten og hviler på klaplaget. Spørgsmålet er, om de kan finde på at vælte/revne/sætte sig, hvis jeg hakker klaplaget af helt inde ved væggene.

Som sagen er nu, har jeg hakket det øverste 10-cm's betonlag af og er nu nede ved klaplaget. Måske jeg bare skulle droppe det med at grave endnu længere ned, og så nøjes med 50 mm styrolit inden gulvarme og pudslag?


Annonce
Hej Gutter - først og fremmest tak fordi I gider svare.

Jeg tager et par billeder senere, så I kan se, hvad det drejer sig om.

Væggene er klodset op på en række røde mursten og hviler på klaplaget. Spørgsmålet er, om de kan finde på at vælte/revne/sætte sig, hvis jeg hakker klaplaget af helt inde ved væggene.

Som sagen er nu, har jeg hakket det øverste 10-cm's betonlag af og er nu nede ved klaplaget. Måske jeg bare skulle droppe det med at grave endnu længere ned, og så nøjes med 50 mm styrolit inden gulvarme og pudslag?


Der er ingen grund til at lægge leca, isoleringen er også kapillarbrydende. Men pas nu på med at grave for tæt på væggene, jeg vil foreslå at du lader en trekant grus/sand stå på hver side af indvendige og udvendige vægge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis