Antal af led til 3 korrespondance afbryder?

Hej Alle,

Jeg vil gerne høre hvor mange led jeg skal bruge til 3 korrespondance afbryder (6 afbryder totalt!)

Er 7 led nok eller 6 uden jord?

Håber i kan hjælpe!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den forstår jeg måske ikke helt. Skal der sidde 3 korrespondance afbr. det samme sted, i begge ender. som tilhører hver deres system. Altså tænder 3 forskellige lamper.
I så falde skal der mindst 7 ledere ned hvert sted. 2 til hver ved B korrespondance system og en fælles fase. Ved A system 7 i den ene ende og 9 i den anden. Og skal du have en stikkontakt under skal der desuden nul og jord N + PE.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Præcis ... Så jeg gætte på grunden til at jeg ikke kan få tingene til at fungere er, fordi jeg har brugt "A" Korrespondance og er løbet tør for kabler i den ene ende.

Jeg har det lidt svart med at forstår det så jeg har tegnet det som det er nu...

Lig nu fungere Lamp 1 med korrespondance men ikke de andre???
Håber det giver mening...

 

Et par rettelser fra sidste tegning...

 

Det er hverken A eller B korrespondance du har lavet. Jeg kan ikke få noget brugbart ud af dine tegninger, men vil i stedet forklare det på en enkelt måde.
1. Det eneste der må være fælles for alle afbrydere er en fase. Det bør være en brun ledning der går igen i dem alle. Den skal monteres på en klemme der ikke er mærket.
2. I den øverste afbryder (venstre) skal der være en ledning fra klemmen mrk. P til klemmen mrk.P i den øverste afbryder (højre). (Den har du som rød) Må ikke forbindes til andet
3. Den sidste klemme forbindes på samme måde fra den ene afbryder til den anden. Men skal også forbindes til lampe 1. På den anden side af lamperne skal der forbindes N nul
Nu har du det ene system til at virke

så gentager du bare hele smøren for de andre systemer. Men da du har monteret fasen i alle afbrydere er det kun pkt. 2 og 3 der skal gentages.
Det ser ud som om du ikke har ledninger nok
Du tegner 2 kabler som kommer med strømmen, hvis de kommer fra samme sikringsgruppe er det ok.
MEN ER DET 2 SIKRINGSGRUPPER MÅ DET IKKE BLANDES I SAMME AFBRYDER DÅSE.
OG DET ER ELEKTRIKER ARBEJDE, for lige at have det på det rene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for din svar!

Men kan ikke brug en 7 leder kabel til installation og marker jord kabel med en anden farve, jeg ved det er ok i england men er ikke klar over det er OK i Danmark? (EG: Markere kabel med en anden farve elektrikere tape?)

Annonce
Jordledning er "hellig" man må ikke bare markere med noget tape. Men det er da nemmere at bruge 2 stk 5x1,5 hvert sted, så har du da 8 ledere med de rigtige farver. Den blå må man nemlig godt bruge til andet.
Men noget helt andet ! Jeg mener at det er vanskeligt at finde ud af, til daglig for almindelige mennesker, når der er så mange muligheder for tænding samme sted. Jeg ville reducere det så nogle lamper tænder sammen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OK... Tak for hjælpen Erik!
Det kan måske være en fordel at anvende en elektronisk tænd og sluk indretning i stedet, hvis der er mange korrespondance afbrydere ?
Prisen for indretningen og for afbryderne er bare ret pebret
jens

jens

Skrevet af ev elmand på 07-09-2015 18:58
Det er hverken A eller B korrespondance du har lavet. Jeg kan ikke få noget brugbart ud af dine tegninger, men vil i stedet forklare det på en enkelt måde.
1. Det eneste der må være fælles for alle afbrydere er en fase. Det bør være en brun ledning der går igen i dem alle. Den skal monteres på en klemme der ikke er mærket.
2. I den øverste afbryder (venstre) skal der være en ledning fra klemmen mrk. P til klemmen mrk.P i den øverste afbryder (højre). (Den har du som rød) Må ikke forbindes til andet
3. Den sidste klemme forbindes på samme måde fra den ene afbryder til den anden. Men skal også forbindes til lampe 1. På den anden side af lamperne skal der forbindes N nul
Nu har du det ene system til at virke

så gentager du bare hele smøren for de andre systemer. Men da du har monteret fasen i alle afbrydere er det kun pkt. 2 og 3 der skal gentages.
Det ser ud som om du ikke har ledninger nok
Du tegner 2 kabler som kommer med strømmen, hvis de kommer fra samme sikringsgruppe er det ok.
MEN ER DET 2 SIKRINGSGRUPPER MÅ DET IKKE BLANDES I SAMME AFBRYDER DÅSE.
OG DET ER ELEKTRIKER ARBEJDE, for lige at have det på det rene.

 

Hej elmand

Interessant nok med den info med sikringsgrupper.

Hvor mange kabler må man samle bagved en almindelig afbryderkontakt?, man kan jo få nogle ekstra dybe indmuringsdåser Er der regler for det

 


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Det DER bliver aldrig godt...... Det er altså noget bøvl med så mange ledere i dåserne. Brug et kiprelæ istedet.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis