Dimensionering af elkabler

Hej

Er der nogen som kan fortælle mig, hvor kraftigt kabel der SKAL trækkes til et komfur 380 v 10 Kw  ?


Ledu
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra dine oplysninger skal du trække et 5X2,5 mm2 PVIKJ. Det må sikres med 16A.

fase

Hvis vi taler 3 faser skal du bare gange med 1,5.

10 (kW) x1,5 = 15A i følge ohms lov 

denne side kan du se en tabel for dimentionering...

I den kan du se at ved normale varmeafledningsforhold kan en 1,5 mm2 ledning bære 15,5 A og en 2,5 mm2 21A. men som Fabrin skriver så skal den sikres med 16A 

Langt de fleste indstallationer til komfurer og ovne laves i 2,5 mm2, som standard, det er først når vi taler industri køkkener at der skal lidt mere "sovs" til  

Men husk lige at det ikke er lav det selv arbejde 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok Henrik konklusionen er ok, men undskyld der er "lidt unøjagtighed" i mellemregninger. Den med at gange Kw med 1,5 var næsten ok da vi regnede med 380 volt. Den svigter lidt ved 400V
Og tabellen du henviser til er strømværdier. Det vi skal have fat i her er tabeller for tilladte sikringsværdier, idet jeg forudsætter der er tale om sikringer. (smelte eller automat) MEN RESULTATET ER KORREKT 5x2,5mm2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene
Jeg er ved montering af nyt køkken blevet lidt betænkelig ved den eks. installation, hvor der er nedstøbt et 5 x 1,5 mm2 kabel til komfuret, mine nye hvidevarer skal bruge : kogesektion 10,5 Kw 380 v, Ovn 3,5 Kw 220 V, jeg har som sagt nedstøbte kabler til begge dele, men de er begge 1,5 mm2, og både 220 v og 380 v er forsikret med 13 Amp.

Ledu
Skrevet af Ledu på 07-09-2015 08:01
Tak for svarene
Jeg er ved montering af nyt køkken blevet lidt betænkelig ved den eks. installation, hvor der er nedstøbt et 5 x 1,5 mm2 kabel til komfuret, mine nye hvidevarer skal bruge : kogesektion 10,5 Kw 380 v, Ovn 3,5 Kw 220 V, jeg har som sagt nedstøbte kabler til begge dele, men de er begge 1,5 mm2, og både 220 v og 380 v er forsikret med 13 Amp.

 

Umiddelbart ville jeg ikke gøre noget ved det, medmindre det er "let" at komme til at trække et ekstra kabel.

I mit eget hus har jeg forsikret hele installationen med 16A (Da jeg ikke liige havde andet i hånden da jeg lavede nyt) og det har virket fint de sidste 8 år. (Hus med Spa (9kw), induktion, tørretumbler, opvaskemaskine, vaskemaskine osv.)

 

Annonce
Skrevet af ev elmand på 06-09-2015 20:37
Ok Henrik konklusionen er ok, men undskyld der er "lidt unøjagtighed" i mellemregninger. Den med at gange Kw med 1,5 var næsten ok da vi regnede med 380 volt. Den svigter lidt ved 400V
Og tabellen du henviser til er strømværdier. Det vi skal have fat i her er tabeller for tilladte sikringsværdier, idet jeg forudsætter der er tale om sikringer. (smelte eller automat) MEN RESULTATET ER KORREKT 5x2,5mm2

 

Du har ret, jeg er en gammel mand (50) der ikke har fuldt med i mange år på el fronten, så du har selvfølgelig ret når du siger 400 v.

Jeg kan bare huske fra min læretid at man som ledetråd gangede med 1,5... ved godt at det ikke er helt nøjagtigt, men det giver sådan rimeligt set, en ide om hvor man er henne. 

Ja, strømværdier er jo en ting og det var også derfor at jeg skrev at en 2,5mm2 sikres med 16A (som Fabrin også skrev) selvom tabellen viser at den kunne (teoretisk) være større. 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Ledu på 07-09-2015 08:01
Tak for svarene
Jeg er ved montering af nyt køkken blevet lidt betænkelig ved den eks. installation, hvor der er nedstøbt et 5 x 1,5 mm2 kabel til komfuret, mine nye hvidevarer skal bruge : kogesektion 10,5 Kw 380 v, Ovn 3,5 Kw 220 V, jeg har som sagt nedstøbte kabler til begge dele, men de er begge 1,5 mm2, og både 220 v og 380 v er forsikret med 13 Amp.

Det er lovligt det der er lavet. Selvom 2,5mm2 ville være at foretrække, så man kunne sætte en 16A sikring i. Men hvis ikke du har problemer med at sikringen går ofte, når du laver mad, så er der ingen grund til at gøre noget ved det.

 

 

Man kan sætte 13A sikringer i, så er det lovlig i forhold til SB, og jer er sikker på at du ikke får nogen som helst problemer.
Nu er jeg ikke den der tæsker i paragraffer, men i gamle dage var der en bestemmelse i elværkernes fællesregulativ der foreskrev 2,5mm2 til elkomfurer. Jeg kan huske min lærer på installatørskolen jokede med at det sikkert ikke var lovligt med sådan en bestemmelse. Men der var ingen installatører der ville køre en sag, da man tjener mere på 2,5mm2 end på 1,5mm2 da det er lidt dyrere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres input, det vækkede kyllingen i mig, så jeg har nu hugget gulvet op, og udskiftet kablerne med 5 x 2,5mm2, selvom automatsikringerne stadig er 13 Amp ( så må de jo udskiftes, hvis det giver problemer ) :-)

Ledu
God taktik.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis