Støbe store fliser

Hej
Jeg skal støbe noge store runde fliser i min græsplæne, jeg regner med at støbe dem direkte på deres blivende plads. Jeg går ud fra at jeg er nødt til at have 10 cm stabilgrus under fliserne for at undgå at de knækker, men kan jeg undgå at stampe denne stabilgrus ved at lade den ligge i lang tid og i givet fald hvor lang tid skal den ligge?
Venlig hilsen
Helle
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvad du betegner som store fliser 

Men er de mere en Ø50 cm ville jeg lægge lidt armering i. Det kunne være rundjern eller bare noget hønsenet der er "foldet" i den rigtige størrelse, så dine fliser bliver stabile.

MHT underlag, så er det rigeligt med 5-10 cm grus, hvis der ikke er tale om noget hvor der skal køre biler eller andet tungt materiel. Og det er nok at stampe det med fødderne, eventuelt vande det en anelse, og så stampe det.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svar, med store fliser mener jeg kæmpe store fliser (120 cm), så jeg tror du har ret i at det er en god ide med armering, men er det stadig nok med 5-10 cm almindelig Grus (NB. Der skal ikke køres på dem, der skal stå en lænestol på?
Det er ikke flisens størrelse der afgør underlaget. Det er mere belastningen bagefter. Og en stillestående lænestol med farfar og et par børnebørn på knæet er ingen stor belastning. Når du har en større flade trykker det jo naturligvis på et større areal. Så ja det er nok med 5-10 cm "trampet grus" Så i med en stump rionet eller anden armering. Og hvis du kan komme til at banke mange slag på armering, bar et sted, så er det en form for vibrering der får beton til at blive stærkere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det med at vibrere, er faktisk rimeligt nemt.

Jeg går ud fra du skal have en kant af en eller anden at til at holde på "mudderet" mens det sætter sig.

Så tager du en boremaskine og isætter et stykke rundjern eller tyndt rør, eller hvad du nu kan få fat i, og bukker det som et S (næsten).

Når du så sætter boremaskinen i gang vil S'et snurre vilkårligt rundt, og når du så holder det ned på kanten, så vil den vibrere   Kan også bruges i den våde beton, men så skal du ikke give fuld kraft på boremaskinen, for så har du beton i hele haven    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis