Lampe direkte i stikkontakt

Kære Lav Det Selv

 

Jeg har fået en pendellampe i gave. Men vi har ikke noget lampeudtag at montere den i. Derfor skal den sættes direkte i en stikkontakt. Jeg har købt en stikprop, men jeg er meget usikker på, om det sådan lige kan lade sig gøre. Der er en blå (N) og brun (L) ledning (samt en grøn/gul til jord). Jeg er med så langt, at jordkablet skal fjernes/afkortes. Men gør det en forskel, hvor den blå eller brune monteres på stikproppen?

Jeg tænker at der jo må være en forskel - men det kan jeg ikke vide, når den kommer i selve stikkontakten.

 

Håber I kan hjælpe mig.

/Lars

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen 

Teoretisk er det lige gyldigt om den ene eller anden ledning bliver sat på hvilket ben i stikproppen, den vil tænde lige gyldingt hvad. 

Men skal det være helt rigtigt så skal fasen (den strømførende) sidde i bunden af fatningen, og nullen på siden af fatningen. Fordi du i terorien kan skrue pæren halvt ud, og så komme til at røre på siden af pærens gevind, der så er strømførende, men man skal være ualmindelig klodset for at gøre dette

Men igen så betyder det ikke så meget hvilke ledninger du sætter i hvad, for du kan bare vende stikproppen i stikkontakten, hvis det skal være helt rigtigt   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Kun hvis stikkontakten er monteret korrekt, og det kan du ret beset ikke vide.
Vil du være helt sikker, skal du tage stikket ud af stikkontakten.

Hvis kontakten ikke sidder specielt smart kan du også købe sådan nogle philips pærer du kan styre fra din telefon

Reglen at en fastmonteret lampe skal monteres med fasen på bundkontakten. En løs lampe (selv om den er skruet fast ! ! ) kan man ikke bestemme om fasen skal på bundkontakt. En Standerlampe eller væglampe med stikprop må vende tilfældig, ligesom en boremaskine m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis