Benzindrevet vandpumpe eller dykpumpe med generator

Hej

Jeg bor i et hus med kælder, hvor der er omfangsdræn som leder til en brønd, hvorfra en eldrevet grundvandspumpe bortpumper vandet 2-3 gange i timen. Vandet bliver pumpet ca. 3,5 m op.

I går var der strømafbrydelse i området så grundvandspumpen ikke pumpede, og vandet steg i brønden. Derudover vil pumpen jo også gå i stykker på et tidspunkt. Jeg skal derfor have en backup. Jeg forestiller mig enten en benzindrevet vandpumpe eller en dykpumpe, som tilsluttes en generator.

Jeg har set, at Biltema har en benzindrevet pumpe til 1.100 kr. Et alternativ er en Honda pumpe, men den koster 5.200 kr. Jeg har dog også en generator men er i tvivl, om den kan trække en dykpumpe. Den kan i hvert fald ikke trække min lille vinkelsliber.

Umiddelbart hælder jeg mest til pumpen fra biltema, da den giver mest fleksibiliteket og kan også bruges, når jeg skal vande køkkenhaven i stedet for at bruge postevand (regnvand er ikke en mulighed, da det bliver opbrugt for hurtigt).

Er der nogen, som har en holdning til om benzindrevet pumpe eller dykpumpe tilsluttet en generator, er bedst til jobbet?

Vh Klaus

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvor stor skaden er, når der en sjælden gang er strømsvigt. Men ellers er el drevne pumper langt det mest driftsikre. Skal din bensin drevne kun virke som back up kræver det jo at du er hjemme når det sker, for at sætte den igang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når alt går galt vil det helt klart være dejlig og have en pumpe der er helt uafhænig af alt andet, derfor vil jeg mene en benzindrevet centrifugalpumpe, som den fra Biltema, lige er sagen. Er der fare for vandet løber ned i en eventuel kælder ville jeg dog købe den der er et nummer større da du får en meget kraftigere pumpe.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tror begge løsninger er gode.

Men skulle det være mig ville jeg klart gå efter en el dreven pumpe og så have en generator, brug evt generatoren når der skal klippes hæk eller lign så du er sikker på den også virker hvis en dag uheldet skulle ske.

I et andet emne herinde spørger jeg ind til en pumpe fra staring. Den har jeg fået og er afprøvet. Tror også den ville passe perfekt til dit brug, det er dog uden svømmer. Stark har den lige nu til 1250 kr. Jeg fik den med en 15 m brandmandsslange, men det var en fejl de havde skrevet i bladet så tror ikke den følger med længere.
Fordelen ved denne pumpe er dog du kan købe et andet bundstykke til den (dog lidt dyrt, 550 kr.) som gør pumpen istand til og suge ned til 7 mm fra gulv. Dvs med det alm bundstykke kan den nemt bruges i din brønd, skulle uheldet være ude og vandet kommer ind i kælderen kan den også hjælpe dig der.
Og så er den på 500 watt. Sikkert mindre end din vinkelsliber så måske din nuværende generator kan trække den.
vær også opmærksom på sugehøjden, hvis du vælger en benzin model, for den skal jo nok ikke stå nede i kælderen.
Annonce

Hej igen

Det er nødvendigt for mig at have en pumpe, som kan sættes til lige så snart den normale pumpe går i stykker, eller strømmen svigter. Jeg kan ikke vente til næste dag. Derudover har jeg også en sms-alarm, hvis pumpen ikke virker.

Generatoren er på 1000W men har ikke kunnet trække en vinkelsliber på 750W. Jeg kan dog se, at en dykpumper, som jeg tror, dækker mit behov kun er 500 W. Fordelen ved kombinationen generator og dykpumpe er også, at pumpen kun kører, når vandstanden i brønden er nået til en vis højde. Jeg tror, det er vanskeligere at indstille en benzindrevet pumpe, så den passer til mængden af vand, som kommer ind i brønden. Jeg overvejer derfor at købe denne dykpumpe fra Biltema:

http://www.biltema.dk/da/Fritid/Hav...000035450/

Vh Klaus

Den vil fint kunne bruges når det er forholdsvist rent vand..
Hej, ved indlægget er gammelt, men måske andre også kan få glæde af dette.
Når en generator skal starte noget op med en motor på, bør du gange effekten (Watt) af dit forbrug/maskine med 2,4... Dvs. din generator bør fint kunne starte en vinkelsliber på 400 Watt, men ikke meget over for en 1000 Watt generator.
Er din generator ellers opstarts og driftsikker, ville jeg finde en dykpumpe på omkring 400 Watt at sætte på, hvis du ellers mener du altid kan nå hjem indenfor rimelig tid ;)

Enig med je_ns, sugehøjden er problematisk med en benzin pumpe, meen Honda pumperne kan jo også købes noget billigere de rigtige steder. En hurtig tur på google, så har du de billigste honda pumper her:
https://watter.dk/itm/pumper/landpumper/wb20xt/honda-wb20-xt-pumpe-benzin-2

Til nøds kan man starte den op i kælderen og flytte den ud gennem vinduet, når den er startet op. Så har du en billig løsning, der ikke er afhængig af strøm, men gør det lidt mere bøvlet at starte op.

Og ellers er den forkromede fuldautomatiske løsning med generator med ATS, en niveauføler og en el-dykpumpe, hvor generatoren selv starter op ved et bestemt niveau og tænder pumpen.
Når vandstanden så er nede igen, slukker pumpen og generatoren lukker ned.
Jeg har været med til at installere sådanne løsninger både i indre københavn og ude ved vestkysten i det Jyske sammen med gsm/sms-alarm mv. med Genmac generatorer.
Hej
Tak for dit svar selv om indlægget er af ældre dato.

Min løsning blev en dykpumpe med niveau-sensor på 750 w fra Biltema samt på en generator på 2400 w. Jeg har brugt den flere gange, når der har været strømafbrydelse - som oftest om natten. Det fungerer upåklageligt. 

Tak for info om Honda pumpen. Jeg var ikke klar over, at de kunne fås så billigt.

Vh
Klaus
Hej Klausan. Hvor bor du henad siden strømafbrydelse lyder som en jævnlig begivenhed? 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis