Lavpraktisk automatisk ryst af rist i fyr

Går og overvejer at lave en eller anden form for automatisk apparat til at ryste risten i bunden af mit pillefyr. Ikke af dovenskab, men fordi jeg nogle gange er hjemmefra i 12 timer eller mere.. Og konen går ikke så meget op i fyring som jeg, så det glipper oftere end det huskes Tænkte noget i retning af en gammel bajonetsav opsat i et lille stativ af lægter koblet til et elektronisk tænd og sluk ur, der går ned til 1 minut. Har nemlig alle disse dele i forvejen. Men kan se at bajonetsaven kører for hurtigt i laveste indstilling... Er der nogen der ved om man ved indgreb i apparatet kan få det til at køre endnu langsommere? Eller har et link til et sted hvor de ved det?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil lige tilføje at det er en bajonetsav der kan justeres fra 1 til 6. Altså ikke trinløs.

Du ku' måske lave et stykke rundjern, forbinde det med risten i dit fyr, og lade en boremaskine drej et par omgange, som starter med en timer/tænd sluk ur.

Spænd en skive på maskinen og bor et hul ude i perifirien så du får lavet en roterende bevægelse til en horisontal.

Måske en lille gear motor, kan sikkert bedre holde til trækket.

Lav nogle forsøg for at tilpasse vandringen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det var også en ide. Tak for det! Risten går meget
løst, så tror såmænd en boremaskine kan gøre det.

En' skive det kan være en rundell/stor spændskive spændt på boremaskinen og lav et 90 gr. ombuk på rundjernet så den kan "køre" fri af skiven.

Bor et lille hul i runjernet til en split, så den bliver hvor det er til-tænkt.

Kan ikke koste mange håndører at lave.

Tror det kan laves meget enkelt, du skal bare har "fikseret" boremaskinen på en eller anden vis.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis