Fræser værktøj

Hej LDS'er. Så lykkedes det at få min CNC fræser op at kører optimalt. Dog har jeg et videnshul hvad angår diverse værktøjer til de forskellige materialer. Jeg ønsker gode holdbare værktøjer til nedenstående materialer, som ikke skal koste en herregård og stadig kunne købes i EU. Er lidt træt at Kina's kvalitet og lange forsendelsestider. Har lige vedhæftet et billede af maskinen, blot for at vise resultatet. Der mangler kun lidt kosmetisk.

MDF

Delrin

Plexiglas

Kobber

Aluminium

 


Med Venlig Hilsen Jørgen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ser spændende ud med en CNC maskine du har lavet.

Prøv Mors/Thy industrilager det gamle Bp/specialbutikken.

Eller forsøg evt. på E-bay Uk eller Tyskland der kan du helt sikkert finde hvad du skal bruge.

Kender du Frylunds Fagterori?

Der kan du få en masse oplysninger om skære-hastigheder til spændinger osv.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tillykke med din CNC.. den ser faktisk godt ud.. så mine næste spørgsmål, skal ikke blot ses som "nedgørende"..
Du ved så ikke endnu, om den kører optimalt, når du ikke ved hvordan den kører i de forskellige materialer.. (som er meget afvigende fra hinanden i egenskaber)
Hvad vil du gerne bearbejde + hvor tykt.. og hvad synes du er "holdbart" - er det ok der er sløvt, så du "bare sætter fart ned, og brænder" eller skal det blot være 10-4-plus??
Så hvad materiale har du testet den i??
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det der er meget vigtig for standtider på værktøj er korrekt omdrejninger og hastighed ( tilspænding) Og det er forskelligt fra det ene og andet materiale.
De er for eksempel masser af metalbor der ødelægges fordi man ikke trykker hårdt nok nedad ( tilspænding) Så kører den bare rundt i næsten samme lille spån og varmer enden.
De meget store CNC fræsere kører oftest med værktøjer med platter. Og der taler man om økonomisk standtid. Der kan standtid på platter sagtens ligge helt nede på 15 - 20 minutter. Det er prisen på platter holdt op imod maskin- og arbejdsløn.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kommer til at arbejde lidt med teorien..
Der er ret stor forskel på hvilke værktøjer der skærer optimalt i forskellige plast typer du lister og metallerne..
Spånafgang, tilspænding og kølemiddel er også forskellige..
Så ind og studere noget skære teori...
Maskinens stivhed betyder naturligvis også en masse for hvordan du bearbejder...

Når det er sagt så kommer du langt med 2 skærs fræsere og evt i hårdmetal, dog får du så svært ved at slibe dem op, det er langt lettere med HSS.
Opslibningen kommer igen meget an på om du har noget slibegrej der er i orden eller du sliber op i frihånd.....

Men flot maskine ser det ud til... Vi glæder os til at se nogle resultater.

MVH Njord

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/18936' class='af-profile-link'>maskinsnedker</a> på 02-09-2015 20:54
Ser spændende ud med en CNC maskine du har lavet.

Prøv Mors/Thy industrilager det gamle Bp/specialbutikken.

Eller forsøg evt. på E-bay Uk eller Tyskland der kan du helt sikkert finde hvad du skal bruge.

Kender du Frylunds Fagterori?

Der kan du få en masse oplysninger om skære-hastigheder til spændinger osv.


Har lige prøvet mors/Thy industrilager. Kan ikke se så meget inde på deres hjemmeside, så måske man skal prøve at ringe til dem.

Har brugt eBay flittigt ind til videre, men syntes det er svært at finde det rette i England eller Tyskland, som klart ville være at foretrække.

Kender godt frylunds fagteori, og har tjekket hans side ang. Tilspænding og omdrejninger. Men kan ikke rigtigt finde ud af at finde den rigtige indstilling. Jeg har jo et spænd på 5000-25000rpm, hvilket jo giver en del varme hvis man ikke kører hurtigt nok. Maks tilspænding er 2000mm/min

Med Venlig Hilsen Jørgen
Annonce
Du kan bruge hastigheden aktivt ved at anvende tynde fræsere.. holde en lav spåndybe og en stor tilspænding. Så får du en hurtig og generelt god spånafvikling.
Vær dog opmærksom på du kan få behov for kølesmørremiddel.

MVH Njord

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/42676' class='af-profile-link'>GardenGirl</a> på 02-09-2015 20:54
Tillykke med din CNC.. den ser faktisk godt ud.. så mine næste spørgsmål, skal ikke blot ses som "nedgørende"..
Du ved så ikke endnu, om den kører optimalt, når du ikke ved hvordan den kører i de forskellige materialer.. (som er meget afvigende fra hinanden i egenskaber)
Hvad vil du gerne bearbejde + hvor tykt.. og hvad synes du er "holdbart" - er det ok der er sløvt, så du "bare sætter fart ned, og brænder" eller skal det blot være 10-4-plus??
Så hvad materiale har du testet den i??


Mange tak

Har kørt i Mdf, egetræ og aluminium

Sidstnævnte har jeg bøvlet lidt med kølingsproblemmer, som så kunne reduceres ved at bruge 2 skærsfræser og enten køle med luft eller sprit/wd40. Efterfølgende har jeg så købt en 1 skærs kopifræser i TiAIN belægning, så jeg endnu ikke har fået prøvet, men håber den kan klare de høje omdrejninger og evt. Manglende køling (de er ikke helt billige).

Tykkelsen på materialet har ikke det store betydning da den kører igennem emnet af flere omgange, og så til sidst tager en lille spån i fuld dybde på mål.

Med Venlig Hilsen Jørgen

Hvis du ikke ved hvad du vil lave?? - i hvilke materialer??  .. Yeea. right . du vil gerne lave "diverse ting" som "sort arbejde" ved siden af dit almindelige arbejde.. ok - det vil jeg ikke give dig viden til at kunne....
Du kan da bare tale med din arbejdsleder..  eller du kan da blot sælge dine timer som selvstændig... eller hvad er problemet?

 

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg købte nogle superbillige nye 6mm 4 skærs endefræser på DBA 10 stk for 150 kr, de er beregnet til stål, men er også fine til alu og messing.
Desværre har sælger ingen annoncer pt, men har jævnligt noget til salg, han bor i odense 5270..

Ellers prøv
www.vcfyn.dk/115/116

Eller (du skal maile for at handle der) link virker kopier og sæt ind

http://net2l.dk/fr%C3%A6sning/index.html

Skrevet af je__ns på 02-09-2015 22:54

Jeg købte nogle superbillige nye 6mm 4 skærs endefræser på DBA 10 stk for 150 kr, de er beregnet til stål, men er også fine til alu og messing.
Desværre har sælger ingen annoncer pt, men har jævnligt noget til salg, han bor i odense 5270..

Ellers prøv
www.vcfyn.dk/115/116

Eller (du skal maile for at handle der) link virker kopier og sæt ind

http://net2l.dk/fr%C3%A6sning/index.html

Hej Jens

 

Disse hjemmesider ser rigtig fine ud og priserne er også fornuftige. Tak for link'sne

 

 

 


Med Venlig Hilsen Jørgen
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis