Mursten i dårlig stand

Hejsa

Vi har lige fjernet et gammel oliefyr fra 1969 i vores nyindkøbte hus. Igår aftes sad jeg og fjernede pudset, og så noget grimt må man sige. Nu er spørgsmålet så... What to do? Det ser ikke så godt ud.. Jeg tænker lidt at den del af huset er væggen helt tilbage fra sidst 1800 tallet. Skal man begynde at pille mursten ud, eller er der en anden måde hvorpå man kan reparere på det? Jeg tænker blot når huset er så gammelt, om det falder fra hinanden bare man piller en enkelt mursten ud?

Mvh Mads

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af McDuck4 på 02-09-2015 11:48

Hejsa

Vi har lige fjernet et gammel oliefyr fra 1969 i vores nyindkøbte hus. Igår aftes sad jeg og fjernede pudset, og så noget grimt må man sige. Nu er spørgsmålet så... What to do? Det ser ikke så godt ud.. Jeg tænker lidt at den del af huset er væggen helt tilbage fra sidst 1800 tallet. Skal man begynde at pille mursten ud, eller er der en anden måde hvorpå man kan reparere på det?

Jeg kan ikke se at murstenene er i dårlig stand, hvad mener du er galt?

Evt. et næbillede?

Muren skal vel are pudses op igen.

 

Tror da også det må være meget normalt for et noget ældre hus...
Det ser ud til der kan være trukket lidt fugt op fra jorden / soklen... Men er vel ikke unormalt da det er et ældre hus, hvor sokler ikke var så veldefinerede.. og uden sokkelpap der netop bryder fugt optrængningen.

Når det virker porøst så skyldes det at man dengang stort set ikke anvendte cement.. og derfor er mørtlen ikke særlig stærk.

Tror nu ikke der er noget at være bange for men spørg en murer der har lidt kendskab til gamle huse og lad ham pudse hjørnet op for dig.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg takker mange gange for hjælpen. Jeg er ikke så god til de her ting endnu, så jeg prøver at lære alt det jeg kan :-)
Nu er det jo et LDS forum, så derfor skal du selvfølgelig igang med at pudse muren op selv. Det ligner du har et fint udgangspunkt nu Køb noget strandmørtel, cement og så igang med trækbrættet. Eftersom det er kælder behøver det jo sikkert ikke være 100% så det er et godt sted at lære lidt
Et fif. Når du pudser, starter du med at lave nogle "ledere" Det er striber af mørtel på ca. cm bredde. De trækkes fra gulv til loft, og rettes op helt lodret. Afstand 1-2 meter. når man har lavet en 3-4 stykker er det tid at starte selve pudsning. Så trækkes mørtel på væggen imellem striber. Med et lige bræt eller bedre en 2 m aluminium retskinne / lodstok trækkes overskydende mørtel af, hvor man lader lederne styre retskinne. Man trækker af ved at holde skinne vandret ind imod væggen og fører den fra side til side samtidig med at man trækker opad. Der vil så fremkomme nogle områder som er tilnærmelsesvis lige og flere områder hvor der mangler noget. De sidste fyldes ud, og der trækkes igen.
Videre til næste felt, som fyldes på samme måde. Så er det måske tid til at komme tilbage til 1. felt som nu har sat sig, så man kan begynde at køre med pudsebræt. Hvis det er for blød dur det ikke, og er det for sent får du en masse sved på panden. ( det gør du nu alligevel)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Husk at vande muren MEGET inden du begynder. Det er gamle meget tørre mursten, som ellers trækker vandet ud af mørtelen "inden det har sluppet pudsebrættet"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de flere svar. Jeg var faktisk ret panisk over om muren var ved at falde sammen, fordi de så så skæve ud. Men tænker om man skal skrabe noget af mørtlen ud, og indsætte noget nyt frisk mørtel mellem stenene, som kunne stabilisere de gamle mursten? Men jeg er lidt spændt på hvordan det går med at pudse væggen op. Det bliver helt sikkert skævt nogle steder, men hvad... i det mindste har jeg lavet det selv, og lært noget. Jeg er lidt i tvivl om blandingsforholdene mellem cementen og blandingsmørtlen?

Man kan også godt gøre det over vinteren, selvom væggen bliver pænt kold ikke?

mvh Mads
1 cement til 10 mørtel.

Du kan sagtens pudse om vinteren.

Du skal muligvis lave udkast. Se evt. her hvordan du pudser: https://www.youtube.com/watch?v=ziT6AHsUR_4
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis