Indtrængende vand i bundkarm

Hej, 

Vi har et problem med at der trænger vand gennem bunden af karmen af et antal vinduer mens det regner.

Jeg har fået en håndværker ud af kigge, men han kan ikke finde årsagen. Han sagde at umiddelbart så tætningslister fine ud og forslog at vi spurgte Rationel om hjælp. Rationel vil dog ikke hjælpe, fordi garantien er udløbet. Jeg har fundet ud af at det kun sker når det regner direkte på vinduet (dvs vinden blæser lige på gavlen). Det handler sig primær om de to store vinduer i gavlen (se billedet), men nr 2 vindue fra venstre har også været vådt en gang. Vandet former sig i samlingen i bundkarmen (se det andet billede).

Udenfør føles det vådt i sprækken over bundkarmen, men det gør det også i andre vinduer i huset hvor vandet ikke trænger i gennem. Måske mangler den indvendige gummiliste??? Jeg prøvede at presse et styk papir i samlingen men det lykkedes ikke. Alt andet indvendige er også tør, så jeg kan ikke se hvor det skulle komme fra. 

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fik du dette løst eller fandt du nogensinde ud af hvad problemet var? Jeg har nemlig også et rationel vinduesparti hvor der kommer vand ind ved bundkarmen. 

Nej. Jeg har prøvet med en vandslange udefra uden at det gav noget. Her i sommer har det jo ikke regnet, så ikke nogle problemer. Jeg går nu ud fra at det på en eller andet vis er dumt bygget, fordi ved andre vinduer som står længer tilbage på soklen har jeg ikke nogle problemer. Måske alligevel kondens?

Ja okay, underligt jeg må forsøge mig lidt frem og se om det sker igen eller om der er nogle lister der skal skiftes.

Hvad så, har du løst den endnu. Jeg har et lignende problem i vores sommerhus. Vinduet spændes både top og bund, med en Anverfer. Hvis jeg løsne den i bund, så kommer vandet ikke ind. Min konklusion at at vandet kravler op af gummilisten (på grund af kapillarvirkning). Jeg ved ikke om en ny liste vil løse prøblemet, men jeg skal nok prøve det i sommerferien.
Hej jeg har samme problem i mit sommerhus, men kun på et af vinduerne og kun ved slagregn/stærk blæst fra Vesterhavet. Jeg forsøger i øjeblikket med en gummiliste der passer i den nederste sprække og venter nu på samme vejrsituation igen. Jens - sommerhus i Saltum
JEBehrndtz skrev den 02-08-2020 19:14:09

Hej jeg har samme problem i mit sommerhus, men kun på et af vinduerne og kun ved slagregn/stærk blæst fra Vesterhavet. Jeg forsøger i øjeblikket med en gummiliste der passer i den nederste sprække og venter nu på samme vejrsituation igen. Jens - sommerhus i Saltum

Jeg fik skiftet bundstykker i 3 vinduespartier for lidt over et år siden efter direkte dialog med Rationel og deres servicepartner "Vinduesmestrene". Svaret fra Rationel var at det ikke var helt unormalt, og det typisk var en mørnet fuge bag de alu paneler der er på mine, derudover fraskrev de sig alt ansvar for kun 10år gamle vinduer, lidt dårlig service synes jeg, det bliver ihvertfald ikke Rationel vinduer jeg vælger hvis de skal skiftes. Vinduesmestrene plastrede bundstykkerne godt til med en masse fugemasse da de monterede disse på ny.

Det skal dog siges at jeg i starten af juni igen oplevede vand gennemtrængning ved et af elementerne, så nu skal jeg til at døje med garanti på dette :|

Hvorfor er det dårlig service, ikke at garantere for noget, der er så gammelt? Det var jo også betingelserne da de blev monteret.

 

uldal skrev den 03-08-2020 05:12:04

Hvorfor er det dårlig service, ikke at garantere for noget, der er så gammelt? Det var jo også betingelserne da de blev monteret.

Jeg har ikke skrevet de skulle garantere for noget der er så gammelt. Jeg skrev jeg synes det var dårlig service at fraskrive sig alt ansvar da man har erkendt det er en kendt problem. Nu skrev jeg ikke hele Rationels svar, men de påpegede det kunne være den føromtalte fuge, hvilket i mit tilfælde ikke har hjulpet, eller en total udskiftning af vinduerne. Det burde jeg nok have skrevet i mit tidligere indlæg, men jeg tror de færreste forventer en udskiftning af vinduer efter "bare" 10 år især hvis man som producent slår sig op på holdbarhed i op til 40 år.

prøv at køb noget silikone spray også spray det ind i mellemrummet her efter wekkenden når der har været godt med sol og varme, så kan det være de blir tætte igen.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis