Skods Felicia 1,3 og 1,6

Min gamle Suzuki klarer ikke næste syn sad (ok teknik, råddent chassis), og jeg skal bruge en st.car. Skoda laver sådan nogle i 2 modeller i den gamle Felicia, 1,3 og 1,6. En af disse har Skoda motor, og en har VW motor.
Er der nogen der har erfaring for hvilken en der er bedst.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja for kort tid siden var min Octavia st.car på værksted og her lånte jeg en 1,3 Felicia, alm 5 døre.

Efter min mening er der ikke rigtig kraft nok i den maskine.. 68 hk på papiret. den anden har 75 hk på papiret, men sikkert et størrere sejtræk.

Så jeg vil vælge 1,6 modellen...

Men hvorfor ikke en octavia eller fabia ??

Den gamle felicia er en papbil i sammenligning !!

Menm tilbage til dit spørgsmål er 1,3 modellen en gammel Skoda motor og 1,6 er en gammel VW motor.. Begge bruger en del benzin, men det er jo nok en typisk ting for ældre konstruktioner..

MVH Njord
På min tidligere arbejdsplads købte vi et par af disse Feliciaer til brug i Moskva. Og jeg må tage hatten af for kvaliteten, for de gjorde det bare godt - selvom karossen måske ikke er den mest moderne og de tekniske løsninger lidt ældre end andre samtidige. Vinteren (og den medfølgende salt) og vejene derovre er så hårde ved bilerne, at det gør det ud for et bedre testcenter.

1,6 er en god gammel kending fra VW - og passer faktisk ret godt til ovenstående beskrivelse af karossen. Væsentligst er, at den er bundsolid og har lige den ekstra smule sejtræk, der gør den bedre end 1,3'eren.

Nu ved jeg ikke, hvad det kørselsbehov er eller hvad du afsætter til bil, men har du overvejet en Seat Toledo eller Seat Cordoba (eller tilsvarende fra VW). Bagagerummet i disse er faktisk større end i Feliciaen og de er faktisk meget billige i indkøb og får i tilgift noget mere moderne teknik...
Anyway - held og lykke med bilkøbet!

Mvh.

Jan R.
Hvis du vælger en Seat Toledo så er det som jeg husker det kun den nyeste model der er en "variant" af VW programmet.. De tidlige stammer vist fra Fiat konstruktioner..

Venligst Njord

MVH Njord
Jeg troede at VW motoren var samme motor som de nyere poloer 1,6 men det er måske ikke rigtigt.

Jeg har valgt skoda, da jeg har set på mandagsbil hvor mange fejl der er på SEAT og skoda, men ja, SEAT er en smartere bil. Jeg har haft SEAT før.
Efter nyt tegltag på hytten, samt 1 barv på 2 mdr. og et på 18 mdr. som begge skal i pleje ( 5 Kilo kroner om måneden) så er pengene ikke så store de næste 3 år.

Jeg kører ca. 100 km om dagen, så jeg vil heller ikke have en bil der har kørt over 100.000, det går for hurtigt med slid. Men jeg kikke da også efter eks. SEAT.

Ved nogen noget om den der VW motor ???.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Øh jeg er ikke helt med på hvad du søger...

Du spørger omkring en gammel 1,6 motor om det er den samme som en langt nyere.. måske kan jeg sige.. Der er vist 2 forskellige 1,6 VW maskiner. En gammel 1,6'er med 75 Hk. og en ny med 101, eller 102 i den opdaterede version. Alle med 8 ventiler. Om den nye 101/102 hk's model findes i en polo ved jeg ikke men det er den der bruges i fx. Golf, Passat, Octavia, Toledo. I Poloen findes en 1,4 med 100 hk. Og det er en ny maskine.

Den gamle 1,6 - 75 Hk'er finder du i ældre udgaver af Polo, Golf, Felicia.

Men om der foretaget forbedringer på de nyere fremfor de ældre det kan jeg ikke svare på.

Men hvad opbygning af bilen og de dele der er brugt så er en Felicia også før Skodaen blev en "ren" VW på samme måde som de ældre Toledoer heller ikke er "rene" Vw'er... :roll:

MVH Njord
Annonce
Citat fra PeterR

Jeg har valgt skoda, da jeg har set på mandagsbil hvor mange fejl der er på SEAT og skoda, men ja, SEAT er en smartere bil.


Husk, at mandagsbil kan give et skævt billede, da fejlene er målt i absolutte og ikke relative tal (du kan ikke se, hvor mange fejlfri biler, der er solgt af de enkelte mærker/modeller. Mange solgte biler med få fejl kan derfor give flere fejl end få solgte biler med mange fejl!

I øvrigt kan der være sammenhæng imellem, hvilke typer, der køber de enkelte mærker, og hvilke typer, der vil bruge en side som mandagsbil.

Ifølge mine fordomme (groft simplificeret/karikeret) vil en typisk Felicia-køber for eksempel være en fornuftig, lidt ældre person (med blød hat smile ), mens en Seat-køber vil være lidt yngre og mere "smart" (måske med omvendt kasket smile ). Hvis jeg har ret kunne man forestille sig, at der var flere Seat-ejere, der føler behov for at brokke sig offentligt på mandagsbil!

Med hensyn til motoren lyder det som om det kunne være den samme 1,6'er, der lå i mine forældres gamle Passat fra '86?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
1,6 med 75 hk går - ifølge min kammy, der er VW-mekaniker - helt tilbage til slutningen af Golf 1, ligesom i øvrigt 1,8 90 HK motoren også gør.
Mht. hvor langt bilen har kørt - tja, hellere en motor/bil, der på kort tid har kørt mange km (lande-/motorvej), end en, der har kørt 50.000 i det indre kbh.. Det, der splitter motor og sliddele af, er de mange start/stop i trafikken plus koldstarterne.

Mvh.

Jan R.
Ok, jeg kan se at mine fordomme omkring Skoda også er nedarvet. Det gør ikke noget for mig at det er gammel teknologi, da jeg altid har lavet alt på mine biler lige fra hjulskift til toppakninger.
Det med den bløde hat syntes jeg nu kun hænget sammen med Favorit, samt de her typer, der kører rundt her nede hvor jeg arbejder på landet.

Ja, mandagsbil bærer præg af, at der er mange historier om biler der er solgt rigtig mange af, eks. Peogeut 406. En fejlrate holdt op mod antal solgte biler ville nok være mere rigtig (med forbehold for Brian og Farfarbiler).

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hvis du kører 100 km om dagen, har du overvejet en diesel... Jeg kører fx. samme afstand, har nu kørt 200.000 i min Polo Classic SDI (120 km/t - 20 km/liter). Så sparer du nemt til børnenes dagpleje (er selv i samme situation).
For øvrigt smutter børn, kone, babyseng og barnevogn nemt ind i den type bil på weekend/ferieture.

Held og lykke med valget!

Mvh.

Jan R.
Pas lidt på med "gamle" diesler !

En Felicia koster vel omkring 50.000,- for et fint fint eksemplar hos en forhandler med garanti osv og med et lavt km tal. For de penge får man desværre en ret gammel diesel der har kørt enormt langt ! Og så er det efter min mening mere en lotteriseddel man køber..

Jeg selv kører mindst 200 km om dagen. 100km til og 100 km fra arbejde ! Og det foregår i en Octavia 1,6 101 Hk benzin... Jo det koster i benzin men det er fordyrt at skifte, jeg får for lidt for den gamle og en ny er meget dyr i indkøb... Desuden har vi haft benzin krig i ½ år her i det jydske og benzinen var på et tidspunkt under diesel prisen, og der var en lille diesel krig samtidigt... SÅ økonomien har ikke været så dårlig i foråret.

En benzin model er lettere og billigere at reparere på når det går galt.. Diesler er noget dyrere at komme på værksted med. Men kan man slippe for det så er det da billigt.

Men tag hensyn til en forventet restlevetid for bil og motor.. når du vælger !

MVH Njord
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis