Åben ekspansion brændeovn

Hej alle sammen

Jeg har haft en spørgsmål lignede tidligere, men jeg skal lige sikre mig. Vi har fået taget vores gamle oliefyr ud, og skal nu have sat en brændeovn med vandgris op sammen med en 110 l vandvarmer.

Rørene til radiatorer rundt i huset og til det vsrme vand er klar fra oliefyret. Som jeg kan forstå så skal man have en åben ekspansionsanlæg, når man varmer vand og radiatorer op. Det er denne vi har købt:

http://www.braendeovne-vandtank.dk/shop/brændeovne+med+vandtank/tilbud+spar+3000-+arktic+luft+34+kw+vand+91+kw/?g=126&v=1189

Vi kender en som kan tilslutte det for os, men er det egentligt lovligt, eller SKAL det være en VVS mand som skal tilslutte det?

Mvh Mads.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du selv tilslutte, men du skal huske, at der skal tilsluttes åben ekspantionstank, netop fordi der bruges fast brændsel.

fase
Skrevet af McDuck4 på 30-08-2015 11:01
Hej alle sammen

Jeg har haft en spørgsmål lignede tidligere, men jeg skal lige sikre mig. Vi har fået taget vores gamle oliefyr ud, og skal nu have sat en brændeovn med vandgris op sammen med en 110 l vandvarmer.

Rørene til radiatorer rundt i huset og til det vsrme vand er klar fra oliefyret. Som jeg kan forstå så skal man have en åben ekspansionsanlæg, når man varmer vand og radiatorer op. Det er denne vi har købt:

http://www.braendeovne-vandtank.dk/shop/brændeovne+med+vandtank/tilbud+spar+3000-+arktic+luft+34+kw+vand+91+kw/?g=126&v=1189

Vi kender en som kan tilslutte det for os, men er det egentligt lovligt, eller SKAL det være en VVS mand som skal tilslutte det?

Mvh Mads.

Det er ganske lovligt for alle og enhver at sætte dit anlæg op. Anlægets opsætning skal bare overholde alle krav fra At-vejledning Indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg B.4.8 http://www.arbejdstilsynet.dk/da/re...rmtva.aspx  samt skorstensfejerens krav til skorsten og brandsikring så du kan få godkendt de ting før der fyres op.

Med den installation du har tænkt dig og indsætte vil jeg meget kraftigt anbefale du overdiminsionerer rørene på fremløbet og op til expangtionsbeholderen der også bør være overdiminsioneret. Ligeledes bør afstanden fra ovn til beholder være kortest mulig. Det grundet der intet er der kan stoppe ilden i ovnen hvis cirkulationspumpen stopper og varmen ikke kan slippe væk. Det plejer desværre og resulterer i at grisen enten eksploderer eller smelter sammen. Begge dele kan desværre resulterer i at folk i nærheden bliver alvorligt skoldet af kogenende vand/damp, nogle gange til døde. Så pas på hvis ovnen pludselig begynder og hopper (koger).

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har i et tidligere indlæg argumenteret kraftig for åben ekspansion, og er stadig af den opfattelse at det bør det være. Men jeg ser nu at de på fabrikantens hjemmeside skriver at der er kan være lukket ekspansion på denne type ovne. En af forudsætningen er at der er sikkerhedsventil på hver enhed.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 30-08-2015 18:53
Jeg har i et tidligere indlæg argumenteret kraftig for åben ekspansion, og er stadig af den opfattelse at det bør det være. Men jeg ser nu at de på fabrikantens hjemmeside skriver at der er kan være lukket ekspansion på denne type ovne. En af forudsætningen er at der er sikkerhedsventil på hver enhed.

Oplysningerne om ovnen må tilsluttes lukket expangtion når der er tilsluttet en overtryksventil, vil jeg mene er forkert da alle godkendte fastbrændselskedler til lukkede expangtioner også har en spiral hvor man sender koldt vand gennmem i tilfældet af kogning til afkøling. Ydermere har alle kedlerne en elektronisk styring til bl. temperaturstyring. Dvs. der er hele tre uafhængige sikringer der skal hindre eksplotion af anlæget !

Men i ovnens godkendelsespapirer står der hvilken type anlæg den må tilsluttes. De papirer kan jeg ikke se se på sælgers hjemmeside.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Han (fabrikanten) skriver: Åben eller lukket anlæg.

Mange lider stadig af den opfattelse at en brændeovn med vandtank ikke må tilsluttes et anlæg med lukket ekspansion. Men med bygningsreglementet af 2008 kom der i kapitel 8 (installationer) denne  ændring i paragraf 8.5.1.3 stk 3: Vandbeholdere i pejse og brændeovne må ikke tilsluttes lukkede centralvarmeanlæg. Dette gælder dog IKKE hvis hver kedel (varmeafgivende enhed) forsynes med en sikkerhedsventil. http://bygningsreglementet.dk/br10_02_id134/0/42

JEG MENER DOG STADIG DER BØR BRUGES ÅBEN ANLÆG.

Og der er jo også en henvisning til arbejdstilsynet m.h.t.sikkerhedsventilen.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Mange mange tak for de mange svar. Jeg vil lige høre en enkelt ting mere. Hvis man ser helt bort fra brændeovnen.. Man må også gerne selv tilslutte en 110 l vandvarmer også ikke?

Mvh Mads.
Skrevet af McDuck4 på 31-08-2015 12:58
Mange mange tak for de mange svar. Jeg vil lige høre en enkelt ting mere. Hvis man ser helt bort fra brændeovnen.. Man må også gerne selv tilslutte en 110 l vandvarmer også ikke?

Mvh Mads.

Du må gerne pille ved Husets centralvarme anlæg, men ikke ved husets brugsvand, så nej du må ikke selv tilslutte brugsvandet til din 110L vandvarmer, du må vist gerne selv sætte den op og tilslutte centralvarmen dertil.

 

 

Så det vil sige vi kan selv sætte den op på vægge, og så kommer der en vvs ud og tilslutter rørene fra vandvarmeren og til vandrørene?
I må undskylde de mange spørgsmål her, men vi skal have fundet en løsning asap.

Jeg har lige formuleret meget dårligt. Mit oprindelige spørgsmål gik omkring en brændeovn som skulle tilsluttes det centrale varmeanlæg. Hvis jeg hel dropper den tanke omkring at tilslutte en brændeovn til centraleanlægget, og kun har en vandvarmer som kører på el. Altså sådan en:

http://www.vvs-eksperten.dk/metro-644c-combi-vvb-110l?gclid=Cj0KEQjw9o-vBRCO0OLi2PfPkI8BEiQA8pdF4OrBwglWYBrH1Gi6py8eu00QYC_JQvm4DtXr3skTEmIaAoFC8P8HAQ

Hvis vi skal have sat den op, så skal det være en vvs mand der skal tilslutte rørene til huset vandrør? Det må man ikke gøre selv? Man må gerne hænge den op på væggen, så han bare kommer og tilslutter rørene ikke?

Mvh Mads
Det må du gerne. Fuldstændig rigtig forstået. Har du helt droppen brændeovn?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis