Åben ekspansion brændeovn

Hej alle sammen

Jeg har haft en spørgsmål lignede tidligere, men jeg skal lige sikre mig. Vi har fået taget vores gamle oliefyr ud, og skal nu have sat en brændeovn med vandgris op sammen med en 110 l vandvarmer.

Rørene til radiatorer rundt i huset og til det vsrme vand er klar fra oliefyret. Som jeg kan forstå så skal man have en åben ekspansionsanlæg, når man varmer vand og radiatorer op. Det er denne vi har købt:

http://www.braendeovne-vandtank.dk/shop/brændeovne+med+vandtank/tilbud+spar+3000-+arktic+luft+34+kw+vand+91+kw/?g=126&v=1189

Vi kender en som kan tilslutte det for os, men er det egentligt lovligt, eller SKAL det være en VVS mand som skal tilslutte det?

Mvh Mads.
Hej alle sammen Jeg har haft en spørgsmål... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af McDuck4 på 31-08-2015 12:58
Mange mange tak for de mange svar. Jeg vil lige høre en enkelt ting mere. Hvis man ser helt bort fra brændeovnen.. Man må også gerne selv tilslutte en 110 l vandvarmer også ikke?

Mvh Mads.

Ret beset må du ikke engang afmonterer kold/varmtvandrørene på den gamle, jeg formoder hænger i huset nu. Men du må gerne afmontere/montere de to rør til centralvarmeanlæget.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Elmand.

Ja det er jeg faktisk. Jeg sagde jo fra starten i tråden at vi kendte en som kunne gøre det. Han har trukket lidt i land, da han ikke er helt sikker på at lave den rigtige og mest optimale løsning for os. Det har jeg fuld respekt for.
Jeg har fået nogle tilbud på vvs idag, som spænder mellem 31.284 kr. til 49.096 kr. Det er alt alt for meget ift. hvad det ville give os, så vi skal have fundet en anden løsning. Vi har kun boet i huset i en 15 dage nu, men lever uden varm vand, og derfor skal vi have opsat noget nu. Det er sku ved at være træls for at være ærlig.
Så lige for en sikkerhedsskyld. Jeg tør ikke tage nogle chancer med sådan noget ift forsikring, og hvis jeg misforstår noget.

Jeg må gerne selv hænge den op på væggen, men jeg må ikke selv tilslutte rørene. Er dette korrekt?
Du må gerne hænge den op, og tilslutte dine centralvarmerør ( hvis det ikke er fjernvarme) Men brugsvands rør og den faste elinstallation skal der autoriseret til at klare. Men den er nu så nem at hænge op, så det er måske bedre at hjælpe VVS manden med at løfte den på plads.
Der er en skinne der skal sættes op på væggen med nogle gode rawlplug. Så løfter man beholder op på denne skinne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En VVS'er kan klare det, hvis der er et stik på ledningen til vandvarmeren, ellers skal du i princippet have en elektriker til at tilslutte eldelen, men tror nu ikke der er mange VVS'ere der ikke også reelt tilslutter el delen selv :-)

MVH Njord

MVH Njord
Og så skal man sørge for at have en underskrift på hvem der har udført arbejdet, så set evt kan fremvises til forsikring etc hvis der sker noget?
Nej det er en misforståelse at du skal bevise noget over for forsikring. Det er dem der skal bevise, hvis der bliver nogen tvist. Og private har ikke pligt til at opbevare fakturaer, men firmaer skal i 5 år. Men hvis der er noget med håndværkerfradrag, så skal du naturligvis have faktura til at bevise noget over for skattefar.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mane tak for det hele. Vi fandt en rigtig rigtig god VVS mand igår. Virkelig professionel og rar. Han frarådede også det med brændeovnen. Så vi sender den tilbage.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis