1/2" vandhane kontra 3/4" vandslange

Hej

Vi har fået en udespa i vores sommerhus som skal fyldes via en 1/2 udendørs 1/2" vandhane en gang i ugen i forbindelse med udlejning.

Spaen indeholder 1500 ltr vand

Vil den kunne fyldes hurtigere med en 25 m 3/4" vandslange fremfor en 1/2" vandslange nu hvor vandhane ligeledes er 1/2"???

Såfremt det er tilfældet overskygger tiden så også det at en 3/4" vandslange måske er mere træls at opbevare samt håndterer???
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du har et 3/4" vandrør til aftapningsstedet vil du selvf. få fyldt dit spa lidt hurtigere med en' ditto slange. Ellers gir det vist ingen mening.

Opbevaring vil naturligvis fylde lidt mere end en ½" slange.

Men om det er besværet værd, det afgør du selv.

Ved ikke hvor meget vand der kan fyldes på ved henholdsvis ½" & 3/4" det kan du helt sikkert finde svar på ved F.eks. at Google lidt, eller forhøre ved en Vvser'

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ved en fordobling, af en cirkels radius firdobbles arealet. Så en 1/2" til 3/4" må svare til 1,5x fordobbling og i runde tal må det svare til en fordobbling af arealet af cirkelen. (pi x radius i anden). Og det burde svare til en halvering af opfyldnings tiden, hvis trykket er konstant. Men om det fungerer i real time på stedet, ved jeg ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis vi skal ind på teorier her i anden del af denne tråd, så er der mange ubekendte. Det fremgår af andre svar i den samme sag at det drejer sig om nyere sommerhus.
Der er så ført ukendt plastrør fra en fordeler og ud til vandhane. Den er 1/2" men det siger jo kun noget om tilslutningsgevind, og ikke det mindste om gennemstrømningsareal. Hvis det er sådan en frostfri type, så har den ikke ret stor hul. Så hvis der ikke kommer særlig meget vand ud af vandhanen er det ligegyldig om man har 3/4" slange resten af vejen. Så det kan kun komme an på en prøve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis