Maling af aptering

Hej alle i kloge mennesker i LDS!

Jeg har netop købt båd - en flot ældre Commander 31. Båden er dog en kende slidt. Især om læ skal den have en overhaling før den står knivskarpt igen. Heldigvis har jeg jo hele vinteren til at smuksere!

Apteringen kræver en kærlig hånd næsten hele vejen rundt i salonen. Båden har stået på land i et par år og det kunne se ud som om at der har stået godt 20cm vand i bunden af båden - om vi snakker salt eller regnvand og hvor længe ved jeg ikke.
Mit spørgsmål går på om nogen af jer har erfaring med at male apteringen og hvilken fremgangsmåde der giver bedste resultat når først lakken er fjernet og træet er slebet ned. Hvad skal jeg tænke over osv osv?

Jeg ved at det for mange næsten er blasfemi at male båden indvendigt og "gemme træet væk" istedet for at lakke! Personligt er træ-looket ikke et must for mig og jeg vil gerne se hvordan båden kommer til at stå med malet salon så jeg håber i kan se igennem fingre med dette

Jeg glæder mig til at høre fra jer så jeg kan komme tættere på at komme ud på bølgen med baljen!

Vh
Rasmus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus.
Jeg er lidt ligeglad med "blasfemi" og hvad der er "det rigtige" - men jeg synes da det er vigtigt, hvor meget arbejde, som det kræver + hvordan det kommer til at se ud.

Umiddelbart, vil jeg tro at det kræver mindre arbejde, at slibe lakken og lakere om + naturligvis rense helt i bund på lakken og så lakere igen, der, hvor den er fugtskadet.
HVIS det er muligt at gøre fugtskaderne pæne - ja så vil jeg da tro, at lakering er nemmere. Personligt vil jeg foretrække lakeret træ, hvis det altså ikke er for mørkt.

Men du skal da bare afrense nogen af de værste steder med fugt, og så prøve dig lidt frem.

Hvis det ender med maling, er det vel ikke så svært - slibe glat (det behøver vel ikke være i bund ? ) male 2 gange med korthåret lille rulle samt gode pensler til de svære steder. Ligesom når man maler sine døre og gerigter. Bare en vandbestandig maling.

Der vil sikkert være nogen som synes, at det ville være fint med nogen billeder. Så er det lettere at sige noget fornuftigt.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Ellida,

Mange tak for svar. Heldigvis har jeg heldigvis hele vinteren (båden står på land) så tiden har jeg. Den skal bare nå at stå knivskarpt inden næste sæson går i gang ;-)

Min egen overbevisning var også bare at gå til det som jeg ville hvis det var havemøbler m.m. men måske jeg glemmer faktorer der er forskelligt klimaerne imellem! Godt at høre at det lyder simpelt. Det er bare at komme i gang så!

Jeg vil indenfor de næste par dage få lagt billeder op af lidt div. aptering så i kan få en idé af hvad jeg har med at gøre!

Mvh
Rasmus
God arbejdslyst

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej alle
Min gamle Larsen 28 trænger også til en opfriskning om læ. Jeg er i tvivl, om der er brugt mat lak eller olie. Hvordan kan jeg finde ud af det uden at risikere at gøre yderligere skade. Båden er apteret med teak og skot m.m. Er nogle steder misfarvet og har hvide skjolder efter vand/fugt. Skal jeg påregne en total nedslibning til frisk træ?

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også