Genoprette græsplæne efter nedpløjning af jordvarmeslanger

Hej

Min græsplæne er noget medtaget efter nedpløjning af jordvarmeslanger. Den er trykket noget ned, der hvor gravemaskinen har kørt. Slangerne er pløjet i og ikke gravet. Dvs. der er ingen render. Mere trykspor.

Jeg har lejet en fræser her i weekenden med fræsekasse og stenrive. Havde tænkt mig at fræse det igennem flere gange for at få alt græs findelt og herefter planere og så. Til næste år gå efter med topdressing for at fjerne eventuelle sætninger.

Nogen der har erfaringer omkring fremgangsmåde?

 


Mvh. Jakob Jørgensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er da vist en underdrivelse at kalde det "noget medtaget", det ligner jo en moto cross bane 

Det lyder som en god ide at fræse den igennem nogle gange på kryds og tværs, samle urenheder op og plane den med enten tromle eller en palle (vendt på hovedet) med mere og mere vægt på,for hver gang du trækker den over stykket. 

Go arbejds lyst med knokle arbejdet 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har her i år hjulpet en kammerat med at lave en lille ny plæne (ca. 250m2). Det blev den flotteste ny anlagte plæne jeg har set. (Når andre ikke vil, så klapper jeg gerne selv på skulderen)
Den gamle blev sprøjtet med rounup, 3 uger efter fræset 1. gang og så fræse i alt 3 gange med ca. 1 uges mellemrum. Der blev brugt en almindelig havefræser. Jeg rev ikke noget særlig af, kørte efterfølgende blot frem og tilbage med en almindelig plænetraktor, så hjulsporene når sammen. For at jævne ud sænkede jeg slåmaskinen på plænetraktor så den lige skrabte lidt jord med, der hvor det var højest. Det efterlod kun nogle få tuer/striber der skulle jævnes manuelt. Græsset groede op, uden de sædvanlige mængder af frøukrudt, som det ofte starter med. Og den er bare jævn, uden knoklearbejde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil da håbe at entreprenøren vil give noget rabat for det dårlige arbejde der er udført. Ved nedpløjning burde man kun se spor efter larvefødderne og en rende efter nedpløjningen.
Den entreprenør jeg kender der laver nedpløjning, giver også altid et tilbud om at give hele græsplænen en tur med en stennedlægningsfræser for en høflig pris. Og lige her i sensommerren, hvor jorden er varm, tager det meget kort tid før du har den flotteste græsplæne igen.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Skrevet af shortcut på 28-08-2015 14:01
Jeg vil da håbe at entreprenøren vil give noget rabat for det dårlige arbejde der er udført. Ved nedpløjning burde man kun se spor efter larvefødderne og en rende efter nedpløjningen.
Den entreprenør jeg kender der laver nedpløjning, giver også altid et tilbud om at give hele græsplænen en tur med en stennedlægningsfræser for en høflig pris. Og lige her i sensommerren, hvor jorden er varm, tager det meget kort tid før du har den flotteste græsplæne igen.

 

Tror nu ikke at jeg kan klandre entreprenøren. En tung gravemaskine på bælter laver altså en del ravage på en blød græsplæne. Det er kørespor du kan se. Området forrest i billedet er der hvor der er vendt for at køre på den anden led i haven, som ikke kan ses på billedet.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af ev elmand på 28-08-2015 12:22
Jeg har her i år hjulpet en kammerat med at lave en lille ny plæne (ca. 250m2). Det blev den flotteste ny anlagte plæne jeg har set. (Når andre ikke vil, så klapper jeg gerne selv på skulderen)
Den gamle blev sprøjtet med rounup, 3 uger efter fræset 1. gang og så fræse i alt 3 gange med ca. 1 uges mellemrum. Der blev brugt en almindelig havefræser. Jeg rev ikke noget særlig af, kørte efterfølgende blot frem og tilbage med en almindelig plænetraktor, så hjulsporene når sammen. For at jævne ud sænkede jeg slåmaskinen på plænetraktor så den lige skrabte lidt jord med, der hvor det var højest. Det efterlod kun nogle få tuer/striber der skulle jævnes manuelt. Græsset groede op, uden de sædvanlige mængder af frøukrudt, som det ofte starter med. Og den er bare jævn, uden knoklearbejde.

 

Round up springer jeg over, da fræsningen bliver lavet nu. Da jeg anlagde den for år tilbage brugte jeg en palle på hovedet eftet havetraktoren. Det blev rigtig fint.

 


Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce

Det er ikke nemt at komme med "amatør fiduser" til en "professionel"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undskyld. Det var ikke for at være bedrevidende. Jeg værdsætter alle input.

Der hvor jeg er i tvivl er hvor mange gange det skal fræses, hvordan kan jeg se at det er ok, kommer jeg til at mangle jord hvor der er trykspor osv.

Selve udglatningen til sidst har jeg en god idé om. Jeg har bare aldrig omlagt en allerede eksisterende græsplæne.

Mvh. Jakob Jørgensen
Den lille smiley bagefter indikerer at det er lidt harmløs drilleri. Mere er der ikke i det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Helt ok. Jeg indrømmer gerne, at jeg prøver at sætte mig ind i alle detaljer, så jeg er "klædt på" til opgaven

Mvh. Jakob Jørgensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis