Simpel styring af gulvvarme

Hej

Jeg har en gang på ca 20 kvm med gulvvarme i jernrør(byggeår 1969). Den på kredsen er den indsat en Grundfos pumpe der suger fra gulvfladen. Det giver egentlig en god opvarmning og fungere ganske fornuftigt. Den tidligere ejer af huset havde sat et kontaktur på pumpen, men det giver en ret dårlig regulere synes jeg da den ikke er styret af den egetlige temperatur i rummet. 
Jeg har defor tænkt at forbedre det lidt med en Danfoss termostat f.eks RMT-230 der så kan tænde og slukke for pumpen, og her kommer så mit spørsmål, bør jeg indsætte en kontraventil enten før eller efter pumpen for at sikre flowretningen når pumpen er slukket, og vil det være en god ide at supplere med enten en Danfoss ventil, er her lidt usikker på hvilken type, med 230V gulvvarme aktuator (billigst) eller en Danfoss magnetventil(halvdyr løsning)?

/Jacob

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør have en rumtermostat på en eller anden måde, og så smid kontaktur og andet ud. Gulvvarme egner sig ikke til at slukke og tænde med korte intervaller. Er det i et beton gulv har det sikkert en opvarmningstid på 12-24 timer. Så det er lidt omsonst at slukke ned f.eks. kl.2000 og så starte igen k. 0200. Du opnår kun at gulvet er lidt kølig om morgenen.
Når man slukker og tænder en pumpe er det jo enten eller. Er der derimod en termostat bentil på, stiller den sig måske 1/2 lukket i perioder. Så går varmen kun lidt ned, og du mærker ikke et køligt gulv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Normalt bruger man ikke rumtermostater, men returtermostater til den slags.

Hvorfor er der behov for en pumpe kun til gulvvarmen, er cirkulationspumpen i varmesystemet ikke nok? I nye installationer har man pumpe på, men det er fordi shunten (blandesløjfen) sænker trykket ret meget.
Tanken var nemlig også at sætte en elektrisk rumtermostat på, da det ikke er muligt at sætte en med traditionel ventil med fjernføler element på grundet placeringen af rummet og selve tilgangen til gulvvarmen.. Pumpen er en hjælpepumpe da der ellers ikke er flow nok gennem den rørstreng - gammelt hus -> gamle rør....
Jeg kan godt se at det vil være bedre med en termostatventil der kan lukke op og ned variablet, men jeg han ikke kunnet finde en måde at styre den trinløst på med en elektrisk fjerføler, da telestaterne så vidst jeg kan se er enten helt åben eller helt lukket, men der er måske en bedre løsning?

/Jacob
Som nævnt i andet indlæg
Har du overvejet en returtermostat, den har ingen føler, og er nem at installere.
http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/2_FJVR%20brugervejledning.pdf
Aha, mange tak, så gav den del pludselig mening :-), med den regulere jeg temperaturen på min retur fra gulvfladen , men hvordan styrer jeg så f.eks at der er "omkring" de 22 grader i selve rummet, det vil vel variere med årstiden og ikke nødvendigvis være afhængigt af returtemperaturen, eller er der noget jeg ikke har gennemskuet - hvilket der helt sikkert er ;-)?
Annonce
Ja.. men problemet er at du med gulvvarme har svært ved at regulere baseret på rumtemperaturen fordi det tager lang tid at regulere. Så du sætter returtermostaten (FJVR) på f.eks. 2, og ser om det passer, og ellers skruer du lidt op/ned. Så finder du ud af en passende indstilling for sommer og vinter
Jamen så bliver det en returtermostat på, hvad vil være bedst, før eller efter pumpen (kommer til at sidde umiddelbart under eller over den), vil det stadig give menig at sætte en elektrisk rumtermostat på som kan slukke pumepen?
altså, det ville jo være ideelt at slukke pumpen også. Men så er du nærmest ude i en minishunt. Det er lidt dyrt, men den rigtige løsning. Der shunter den også vandet så der ikke kører 60 grader varmt vand igennem hele tiden (eller hvor meget din fremløbstemp. nu er).
En minishunt ved jeg godt er den rigtige løsningen, men som rørene ligger er det desværre ikke muligt at sætte sådan en på grundet en ret tåbelig konstruktion da det blev bygget, så løsningen bliver som i har foreslået, en returventil og så en elektrisk termostat der slukker for pumpen - ikke den perfekte løsning, men bedre end den bare står og padler tonsvis af varmt vand selvom der er 22 grader i lokalet.
Mange tak for hjælpen :-)

Lige et opfølgende spørgsmål, vil i foreslå at returventilen skal sidde før eller efter pumpen, jvf min ubehjælpsomme skitse - jeg tænker på om det vil gøre nogen forskel for pumpens belastning og levetid?

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis