Projektør på Traktor

Hej

Jeg har en gammel IH 574 traktor hvor alt elektrisk er i stykker . Selv laderen er i udu og batteriet må af og til lades op.

 

Vil dog meget gerne have lidt arbejdslys på traktoren til vinter...

Tænkte at sætte 2 stk 27W LED projektører på (for/bag), men...

 

Vil dette æde batteriet på ingen tid eller hvor længe vil det holde?

Hvordan slutter man det bedst til (har nogen en tegning med koplingsskema eller link til relæ) når nu eksisterende lygter ikke virker?

Vil eks et relæ fra Biltema kunne bruges - http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Belysning/Belysning-ovrigt/Rela--og-kabelsat-til-ekstralys-2000033658/

Andre gode idéer til hvordan man får lidt lys på sådan en fætter?

 

Venligst, Silas

 

Hej Jeg har en gammel IH 574 traktor hvor alt... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nemlig polobjørn
det er beregnet til langsom afladning

Undres lidt over folks reaktion omkring og sætte anden generator på traktoren. Mig bekendt er en IH 574 født med en jævnstrømsdynamo med en B-remskive. Det betyder i prakcis der skal findes en generator med en B-remskive samt laves nyt ophæng for kunne sætte den på motoren. Den generator finder man ikke i en gammel bil og så koster generatoren pludselig en hel del mere da der nok skal en ny til. 

Ligeledes skal der laves en del ledningsarbejde som, undskyld Silas , ikke syntes og være trådstarters helt stærke side.  

Det er korrekt, et startbatteri ikke så godt tåler dybteafladninger, men på den anden side trækker omtalte arbejdslamper under 5 AmpH, så det holder det sagtens til en hel del år, hvis man indskrænker sig til to timers "lystid" og der bliver sat en lader på lige så snart "hesten" kommer på stald.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er muligt at den er født med en dynamo med en B remskive MEN det udelukker IKKE at man kan bruge en generator fra en bil fordi der findes generatorer der har samme ophæng som dynamoen men blot er kortere men så kan man hænge den op i de gamle ophæng ved at benytte et stykke gevindjern - har selv gjort det flere gange.
vedr. remskiven så kan man i alle tilfælde på Bosch generatorer ændre remskiven ved at flytte om på de skiver som ligger foran og mellem halvdelene i remskiven.
med hensyn til lednings arbejdet kan man blot lade alt det gamle sidde og kun trække en plusledning mellem generator og pluskabel på startet - det burde være til at finde ud af ! så mangler der blot en forbindelse til ladelampe som findes på det gamle laderelæ klemme" D+-61" og så funker det SVÆRT ?? så kan man jo spørge efter hjælp HER !!!
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Har også selv bygget flere generatorer på gamle traktorer (sjovt nok er nemlig udlært traktormekaniker) det plejer nu ikke give de store problemer.
 

Glemte i øvrigt også at generatoren skal være bygget til at rende samme vej som den gamle dynamo, ellers bliver kullene bare øg meget hurtigt.

Polo og Makeit: Det er så op til spørger om vedkommende magter opgaven. Jeg syntes bare man bør fortælle hvad "fælder"/besværligheder der er i en ombygning i stedet for "bare" og slynge ordet ombygning ud.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Nitter. Nu du for sart. Til dette formål ville jeg ikke betænke mig på at køre en B - rem på en S - skive. Og hvornår har du set en motor der kører mod uret
mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 02-09-2015 08:38
Nitter. Nu du for sart. Til dette formål ville jeg ikke betænke mig på at køre en B - rem på en S - skive. Og hvornår har du set en motor der kører mod uret
mvh

Eller også er der andre personer til stede der er sarte !!!!!!!!!!!! Gentager bare, jeg syntes ALLE aspekterne skal med. Så er det op til spørger og træffe beslutningen om skal-skal ikke, det kan da ikke være så svært. vel ???

Hvis du mener en A-remskive er det vist kun KLAMP&CO der kan finde på noget sådanne, da du vil se remmen blive ødelagt rimelig hurtigt. 

Hvis jeg kigger til højre ude i laden, ser jeg en motor med en generator der løber aver.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Rolig nu, Nitter! Det røde felt er kun beregnet til at hidse sig op i, når det er NØDVENDIGT

 

Hej Igen
@ Nitter - en generator er fuldstændig ligeglad hvilken vej den drejer det er kun en eventuel IKKE universalblæser som bestemmer det ellers har det INGEN betydning !!!
Om spørgers eventuelle evner eller mangel på samme skal vi jo ikke gøre os til dommere over men blot oplyse de muligherder der foreligger i dette tilfælde - så kan spørger jo blot spørge igen hvis nødvendigt !
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 02-09-2015 16:48
Hej Igen
@ Nitter - en generator er fuldstændig ligeglad hvilken vej den drejer det er kun en eventuel IKKE universalblæser som bestemmer det ellers har det INGEN betydning !!!
Om spørgers eventuelle evner eller mangel på samme skal vi jo ikke gøre os til dommere over men blot oplyse de muligherder der foreligger i dette tilfælde - så kan spørger jo blot spørge igen hvis nødvendigt !
Polobjørn

Ja omdregningsretningen er ligegyldig elektrisk, men ikke mekanisk. Sidder kullene før "midten" på slæbepunkterne vil den mindste ujævnhed få dem til at hoppe på nøjagtig samme måde som platten på emnet i en drejebænk. Sker det, så holder kullene ikke i ret lang tid. Det er grunden !

Og så kan man vildlede mere end vejlede, ved ikke og gøre opmærksom på alle aspekterne i det man foreslår. Derfor sidder du nu pludselig i denne diskution. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis