Afløb fra rundt Tagpap Tag

Hej LDS. 

Jeg bygger et hus med et rundt tag som blir belagt med tagpap. Taget er rundt og buet i to retninger. DVS at vandet vil løbe af på to steder lavest. Jeg vil lave vindskeder med trekantslister hele vejen rundt om og så montere to tagbrønde.

Er der nogen der kan gi lidt vejledning i montering af tagbrønde/ tagafløb og evt sige lidt hvordan jeg laver en helt sikker hældning direkte til brøndene? De skal selv følgelig sidde lavest men der er hældning på taget, så jeg skal vel dirigere vandet en smule.

Underlaget er krydsfiner. 

 


Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ENTEN den traditionelle. Nedløbsrør skal gå ned, der hvor de 2 laveste punkter er, så bør tagbrønde placeres næsten helt ude ved kanten. Er der stadig chance for en lille sø helt ude ved kanten kan man skrue en stump plade / kile ovenpå krydsfiner, så det sidste stykke en vandret. Der placeres så tagbrønd i. Og både plade og tagbrønd skal naturligvis på før tagpap, det må ikke være højere oppe end det rigeligt kan dækkes af sternkant, som helst skal følge faconen på taget, så man ikke udefra kan se at her skulle der være plads til noget.
ELLER du kan lave noget mere "frækt" Lav et 10 cm bredt hak i sternkant, her bliver der monteret en 10 cm bred og 5 cm høj zink rende. Nu har du ledt vandet ud fra taget, og mangler så bare at få en bliktud til at lave en 20x20 cm tragt der sidder lidt nedenfor. Den sidder for enden af nedløbsrør.
Nu har du jo i forvejen et "frækt" tag så bare tag skridtet videre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jamen altså. Tusind tak.
Jeg havde godt tænkt lidt i de baner, men har lidt svært ved at finde lignende løsninger på nettet.
Ja jeg er nemlig lidt bange for en evt sø helt ude ved kanten og desuden kan det godt komme til at ta lang tid at lave kiler osv. Tænker nok også at den "frække" løsning er den bedste og mest skudsikre. Desuden vil det jo sætte et tydeligt designmæssigt præg hvis det udføres elegant.
Min genbo er blikker så han skal simpelthen bare lige sættes igang når underlaget er klar.
En anden ting jeg vil høre Ev Elmand er hvordan ville du lave stern på dette runde eller 32 kantede tag?
Jeg tænker 6mm krydsfiner i to lag da det skal bue med en ret lille (ca50cm) radius flere steder?

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
Jamen altså. Tusind tak.
Jeg havde godt tænkt lidt i de baner, men har lidt svært ved at finde lignende løsninger på nettet.
Ja jeg er nemlig lidt bange for en evt sø helt ude ved kanten og desuden kan det godt komme til at ta lang tid at lave kiler osv. Tænker nok også at den "frække" løsning er den bedste og mest skudsikre. Desuden vil det jo sætte et tydeligt designmæssigt præg hvis det udføres elegant.
Min genbo er blikker så han skal simpelthen bare lige sættes igang når underlaget er klar.
En anden ting jeg vil høre Ev Elmand er hvordan ville du lave stern på dette runde eller 32 kantede tag?
Jeg tænker 6mm krydsfiner i to lag da det skal bue med en ret lille (ca50cm) radius flere steder?

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
Jamen altså. Tusind tak.
Jeg havde godt tænkt lidt i de baner, men har lidt svært ved at finde lignende løsninger på nettet.
Ja jeg er nemlig lidt bange for en evt sø helt ude ved kanten og desuden kan det godt komme til at ta lang tid at lave kiler osv. Tænker nok også at den "frække" løsning er den bedste og mest skudsikre. Desuden vil det jo sætte et tydeligt designmæssigt præg hvis det udføres elegant.
Min genbo er blikker så han skal simpelthen bare lige sættes igang når underlaget er klar.
En anden ting jeg vil høre Ev Elmand er hvordan ville du lave stern på dette runde eller 32 kantede tag?
Jeg tænker 6mm krydsfiner i to lag da det skal bue med en ret lille (ca50cm) radius flere steder?

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
Jeg har også set på tidligere indlæg, og du har bestemt ikke gjort det let for dig selv på nogen måder. Jeg kan ikke se andre løsninger end at det er nødvendigt at skære det ud i krydsfiner stykker.
Det kan så inddækkes på 2 måder.
Enten lade blikkenslager dække det ind, på hele fladen. I starten vil det se alt for blank ud, men i løbet af nogle måneder får det den flotte matte grå farve, som zink tagrender også har.
er det helt vildt kan det vel laves i kobber, så bliver det irgrøn med tiden.
Eller brænde tagpap på, så det bliver helt sort. Du brænder på helt op til kanten både indvendig og udvendig. Så kan der brændes en strimmel på øverste kant der går lidt ned over siderne

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jo klart. ja det skal ikke være nemt
Jeg tror nu klart at jeg vil holde mig til træ og så kun dække det nødvendige ind med zink.
Spekulerer lidt på at lave det i Robinie Kalmar brædder og så lægge en zink kapsel på øverst.
Den burde kunne bukkes så meget som jeg ønsker.
Hvis jeg kan skaffe brædder så tynde at jeg kan bukke dem. Ellers kan jeg samle vel dem i smig i de skarpeste hjørner.

Lige børn leger bedst, men de skæve er mere Funky!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis