Hul i læderpude

Jeg er ved at renovere en lædersofa der har stået i en lade med mus. I en ef de løse sædepuder er der gnavet nogle huller,som jeg skal forsøge at lappe,så det ses mindst muligt. Det er muligt at lime en lap på fra bagsiden,men hvilken lim er bedst,mest holdbar?
Er der nogen der har erfaringer med sådanne reperationer?

Mvh. Lotte

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bruge den almindelige traditionelle brune kontaktlim. Den bevarer elasticiteten når den tørrer og reparationen bliver derfor ikke stiv og knækker.

Jeg har ikke prøvet den reparation du skal i gang med, men jeg ville affedte reparationsområdet, og derefter lime en lap på bagsiden og lade den tørre gerne under lidt pres. Efter et døgn evt slibe kanterne på forsiden let med fint sandpapir, så overgangen til lappen reduceres. Udjævne farveforskelle med lidt narvsværte og derefter rense hele puden med sadelsæbe. Til slut efterbehandle hele puden med læderbalsam, voks eller hvad der nu giver den ønskede overflade/glans. 

Hej Lars
Tak for dit svar.Det lyder godt med alm.kontaktlim af den slags der ikke bliver stiv,har du et navn? Det er kun en af puderne der er hul i heldigvis.De andre blev afrenset med rodalon od derefter opfrisket med spritbaseret narvsværte,og derefter læderfedt. Det ser helt godt ud,så nu håber jeg at få ordnet den sidste. Jeg har tænkt på at lime en læderlap på et større stykke "stof" af en art der kan holde på den ru side af skindet,for at give en større flade at binde på. Så det med at limen ikke bliver stiv,lyder tiltalende.
Mvh.Lotte

Lotte, prøv at trykke på linket (kontaktlim) i min mail herover. Den viste lim kan købes i mange byggemarkeder, supermarkeder mm.
Din plan lyder rigtig. Hvis du har givet puden læderfedt er det vigtigt, at du får affedtet godt med eks. renset benzin, der hvor der skal lim på (husk begge flader)
Held og lykke med projektet.

PS I stedet for at lime et stykke stof oven på lappen på bagsiden kunne man måske nøjes med et stykke lærredstape

Jeg ville IKKE bruge kontakt lim til noget som skal bevare elasticiteten, da kontaktlim bliver "sprød" med tiden. Jeg har med held repareret tekstiler med klar silicone. Det smøres godt på begge flader, emnerne holdes sammen i et døgns tid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis