Spørgsmål ang SB

Hej

Jeg er ved at lave noget elektronik, der passer ind i en Fuga dåse (indmuring), men er i tvivl om der er en spidsfindig regel i SB, der siger niks pille, dåsen er hellig

Der er ikke 230V i dåsen.

Så mine spørgsmål er: må jeg lave dette uden at ramle ind i regler? dels privat og dels til evt. salg?

Initielt er det batteri drevet, men et andet spørgsmål er, må jeg koble det på IHC 24V eller er det en del af forbudt område?

Og hvor gang jeg læse om disse regler, så jeg selv har en ide om det.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af kimcarlsen på 27-08-2015 10:13

Hej

Jeg er ved at lave noget elektronik, der passer ind i en Fuga dåse (indmuring), men er i tvivl om der er en spidsfindig regel i SB, der siger niks pille, dåsen er hellig

Der er ikke 230V i dåsen.

Så mine spørgsmål er: må jeg lave dette uden at ramle ind i regler? dels privat og dels til evt. salg?

Initielt er det batteri drevet, men et andet spørgsmål er, må jeg koble det på IHC 24V eller er det en del af forbudt område?

Og hvor gang jeg læse om disse regler, så jeg selv har en ide om det.

Indmuringsdåsen er som sådan ikke hellig, da den kun tjener til fastgørelse af det monterede materiel og til afskærmning til omgivelserne. Din elektronik vil formentlig blive fremstillet til fstgørelse på f.eks. et blindlåg, som så monteres i et underlag endten det nu er frenbygget eller forsænket.

 

Du skal være opmærksom på, at dit materiel skal være CE mærket efter gældende regler (CE mærket er ikke et kvalitetsmærke, men et godkendelsesmærke for at materiellet opfylder mindstemålet). Desuden skal du udfærdige overensstemmelses erklæringer. Dette er specielt gældende, hvis materiellet skal sælges.

 

Der findes regler for hvilke regler elmateriel opfylde for at overholde gældende regler. Disse regler er beskrevet i regulativer, som jeg vil anbefale dig at ringe til sikkerhedsstyrelsen, for at få oplyst, hvilke regler , der gældende.

 

 


fase
Skrevet af kimcarlsen på 27-08-2015 15:46
takker. jeg var klar over CE mærket.
Er det ekstra regler, hvis jeg ønsker at forsyne det via IHC?

Om der er ekstra regler, hvis materiellet skal forsynes via IHC, kan jeg ikke udtale mig om. Der findes regelsæt for fabrikanter. Det kan du få oplyst hos Sikkerhedsstyrelsen, www.sik.dk

 

 


fase
Som Fabrin skriver kl. 1629 så er der afsnit for fabrikanter. Den vi (forbrugere og elektrikere) kigger på er stor og tyk. Men den som gælder for dem der laver materiellet er i flere tykke bind. Det er jo både om lamper, små og store husholdningsmaskiner, ledninger og kabler og alt andet der har forbindelse til strøm. Så listen er lang. Den skal vi som elektrikere for så vidt ikke bekymre os om, så derfor har vi ikke stor viden om det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis