Raymarin autopilot ST2000+

Hej.

Min autopilot begyndte pludselig at opføre sig mærkelig.

Den kunne ikke holde kurs, og kursen i displayet passe ikke overens med skibets kompas.

Jeg kontaktede Raymarin, og fik en sludder for en sladder, og kunne bare sende piloten til reperation.

Nu er jeg ikke sådan at vælte af pinden, så jeg ville selv undersøge sagen. ved at google fluxgatekompas erroe, kom der masser af sider frem med samme fejl.

Jeg adskilte derfor piloten, og fandt fejlen.

Besluttede at lave en lille billedserie og lægge op her på LDS.

Læg piloten med undersiden op, og fjern de 8 skruer.

Vend den om, og løft toppen af. herved kommer printet frem, og de 3 små skruer der holder dette fjernes

Printet løftes forsigtigt op, hvorved forbindelsen mellem print og kompas kommer frem.

Denne trækkes forsigtigt ud af stikket, samt ledningerne (brun og blå) til motoren.

Printet ligges til side, og frem kommer kompasset.

Dette sidder med 2 små skruer, som holder hængslerne, og når de skrues op, kan kompasset fjernes.

Og herunder lå fejlen, en O ring var gået itu, og havde kilet sig fast, så kompasset ikke kunne bevæge sig.

Her billede at motor og drivdel.

på motordelen og i enden af trækstangen sidder et par tynde gummiskiver, som var gået op i limningen, og lidt pattex løser dette.

Pilot her helt adskilt.

I enden af trækstangen sidder et lille plastikkonsol, med en lille pakdåse.

Denne er også slidt, og jeg har taget kontakt til en af mine leverandører, som muligvis kan levere pakdåser til en helt anden pris end Raymarine..

Denne pakdåse, samt display og gummitrykknapperne i overdelan kan være skyld i der kommer vand i maskineriet, som derved står af.

Så konklutionen:

Adskild din pilot hver vinter, rens drev og spindel, smør disse let ind i silicone, og giv trækstangen lidt også, sikr dig at glas og gummi sidder fast hele vejen rundt, så holder den meget længere.

Mvh Ole

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Godt gået. Man skal ikke altid falde for tilbuddene fra de autoriserede forhandlere.
Nu kan jeg jo ikke sige god sommer, den er snart for bi. Men igen godt gået.
Mvh Finn

Tak for'et Finn
Jeg håber på at det kan hjælpe andre, hvis ikke de får (fjættet) trækstangen til inden O ringen rykkes i stykker.
Jeg mener at ST1000 er opbygget på samme måde, så den er også udsat for samme fejl.
Mvh Ole

PS: Et lille problem.

Har talt med en leverandør til Raymarin, som sagde "glem den ski.. Oring" ???

Menææææ den må jo have en mission, ellers var den der jo ikke, og jeg kunne ikke få at vide hvor den sidder.

Raymarin holder kortene HELT ind til kroppen. Jeg efterlyste en servicemanuel,

NO sir. 

Jeg har søgt på nettet, men ingen. Så jeg leger mig lidt frem, og skal nok komme tilbage.

Beklager venner, der er en lille "tyrkfejl" vedr. ledninger, det er ikke brun og blå, men sort og rød
Sorry.
Har nu fået den samlet igen, og haft strøm på, og kompasset kører nu hele vejen 360 grader rundt.
Skal nu have den på skivet igen og have den calibreret på ny.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis