Fundamentet giver mig grå hår

Jeg er kommet lidt i problemer.
Der er kun ydervægge tilbage i mit hus, jeg skal nu have lavet fundamentet til en bærende væg - der løber parallelt med ydervæggene.
Problemet er, at jeg gerne vil have min nye bærende væg til at krydse over den gamle kælder, der lige nu er fyldt med 2 meter sand.
Jeg har faktisk slet ikke lyst til at grave en 2 meter dyb og 2 meter lang rende i sandet, men ville det overhovedet være en bæredygtigt konstruktion hvis jeg gravede ½ meter rende i sandet - i stedet for 2 meter?

 


 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke stabilt hvis sandet er smidt løs ned. Er der kørt med vibrator for hver ca. 10 cm lag der er kommet ned, er det det som man kalder "sandpude" Og så kan det holde. Eller det har ligget i mange år og er faldet sammen.
Men hvis din "kælder" kun er 2 meter bred, kan du jo bare grave 0,5 m ned og så betragte det som en støbeform til en beton bjælke. Så skal den bare forstærkes med armeringsjern i den nederste del af bjælken. Sådan laver man overligger over f.eks. en garage port. Jeg vil ikke kloge i størrelse og mængde af armeringsjern, men du må håbe på at andre byder ind.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis