Bygningsreglement 10.2 stk 4

Hejsa.
Jeg er ikke helt med på hvordan dette punkt skal forstås. Vi har købt et hus, hvor der har været et gammelt oliefyr installeret. Det vil sige det har kørt på et centralanlæg i huset. Vi har nu fået sløjfet det, og har købt en brændeovn med en vandgris, hvor endvidere en vandvarmer skal fungere som vandbuffer:

http://www.braendeovne-vandtank.dk/shop/br%C3%A6ndeovne+med+vandtank/aqua+sinn+luft+42kw+vand111+kw/?g=126&v=1186

Men jeg kan ikke helt tyde Bygningsreglement 10.2 stk 4. Der står at vandbeholdere ikke må tilsluttes en brændeovn i et lukket centralanlæg, men det er jo det som brændeovnene bliver solgt til. Jeg forhørte manden som har forretningen, og det lød til at det var en helt normal løsning at lave.

Stk 4:

Vandbeholdere i pejse og brændeovne må ikke sluttes til lukkede centralvarmeanlæg.

Ved lukkede centralvarmeanlæg forstås anlæg med sikkerhedsventiler og tilsluttet trykekspansionsbeholder.

Forbudet mod tilslutning til lukkede anlæg skyldes, at fyringen i pejse og brændeovne ikke er automatisk styret som i olie- eller gasfyrede kedler. Der er derfor risiko for periodevis overophedning og dermed fare for eksplosion i anlægget.

______

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Lukket eller åbent centralvarme anlæg er et spørgsmål om hvordan din ekspansionsbeholder er lavet.
En tryk ekspansion (lukket) er det mest almindelige på gas og nyere oliefyrede anlæg. Mens et ældre oliefyret anlæg nemt kan være et åbent anlæg.

Et åbent anlæg har en ekspansions beholder øverst i anlægget (altså oppe på loftet) og fra denne er der et åbent afløb, der gør at det tryk der dannes kan komme ud. Typisk er afløbet ført ud gennem gavlen.

Jeg er ret sikker på at det er et kendt tema for han der installerer dit nye anlæg (brændeovn). Ikke mindst da du vil have oliefyret fjernet, så får du naturligt fjernet en evt gammel tryk ekspansions beholder da det typisk er integreret i selve oliefyret.

MVH Njord

MVH Njord

Det er ikke alene ulovlig, men direkte farlig at fyre på den måde på et lukket ekspansions anlæg. Det er en meget kendt risiko. I din nederste linje står ordet >eksplosion< og det er bedst at undgå. Et scenarie kunne let være at du har fyret godt op. og så falder strømmen væk. HFI slået fra eller udefra kommende fejl. Så kan du ikke få ilden i din brændeovn til at gå ud, lige med det samme og anlæget vil begynde at koge, da cirkulationspumpe ikke transporterer varme væk. Det har næsten alle oplevet som fyrer med fast brændsel. Et oliefyr vil øjeblikkelig gå i stå og varmetilførsel ophører. Du ved hvordan det ser ud ( i lille målestok ) hvis du ikke får slukket for en gryde med vand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg takker mange gange for svarene. De var bestemt brugbare.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis