Dimmensionering af spær til garage

Hej Allesammen

Jeg står og skal igang med at bygge garage til næste år, og er meget i tvivl om hvor store spær jeg skal bruge.

Garagen kommer til at måle 7m x 5m (udvendigt mål). Mit problem ligger i at garagen kommer til at ligge i hjørnet af grunden og derfor skal den holdes under 2,5m i max højde, men jeg vil stadig gerne have en indenvendig loftshøjde på mindst 2,2m. 

Taget kommer til at have ensidig hældning og jeg skal finde ud af hvilken dimmensionering jeg skal bruge til spærrene. Der kommer til at ligge en plade og derefter pap. 

Dvs spærrene skal kunne klare en spændevidde på 5m med let tag. 

Evt links til steder som kan lave beregningerne og evt tegninger til fornuftig pris modtages gerne.

Mvh

David 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej David

Du kan bruge 45x245 mm C18 pr. 610 mm (passer når du skal ligge plader på)

Tagopbygning typisk:
2 lag tagpap
15 mm krydsfiner
45x245 mm C18 spær
100-190 mm isolering
dampspærre
22x95 mm forskalling pr. 600, eller hvordan det nu passer til loftet
Loftbeklædning
 


Mvh Simon
Bygningsingeniør
Spær skal lægges 612 mm c/c . Da pladerne ikke må stødes sammen. Dette vil medføre at pladerne ikke kan få lov til at arbejde og medfører revnedannelser og perforering af tagpappen. Det vil sige at pladerne udføres med 2 mm mellemrum i de lodrette samlinger.
Pladerne samles over spær forskudt og må ikke flyvestødes
TOR anvisning 30 og 26 samt byg-erfa.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for svar Simon!

Er det muligt at lægge spærrene med mindre afstand imellem eller anvende tykkere spær , og derved få dem ned i størrelse? Tænker især på højden af spærrene, da jeg som sagt gerne vil have så høj en loftshøjde som muligt?

David
45 x 195 mm C18 pr. 350 mm kan også gøre det Men man kommer ikke meget længere ned, så bider det sig selv i halen. Højden er vigtigst for at få tilstrækkelig stivhed i konstruktionen.

@Den studerende bygningskonstruktør:
Tagplader ligges på tværs af understøtning og skal altså ikke stødes på hvert spær, derfor 610 mm. I aktuelle tilfælde vil der være tale om 2 længdestød eller i alt 4 mm på hele carporten, det kan nok lige klares når pladerne ligges op. Jeg kan da fint henvise til TRÆ60 hvis du skulle have lyst til at læse op på det...

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Mange tak igen Simon.
Nu er de 50 mm jo en hel del at spare, og i mine øjne er det "bare" en garage, men derfor må tingene gerne være lavet ordenligt.
Med den opstilling med 45 x 195 mm kan jeg jeg sagtens holde mig under de 2,5m i maxhøjde og samtidig have en indenvendig loftshøjde på 2,2m.
Dermed lever den op til mine krav
Vil det have nogen betydning for væggenes opbygning at der kommer næsten dobbelt så mange spær op, altså udover der er lidt flere vinkler der skal skrues i?


Annonce
Nej de skal ikke stødes til hvert spær, men samlingen skal ske over et spær. Jeg har kendskab til TRÆ 60 men mange tak 😊
Og jeg er godt klar over at den totale længde ikke er lang, men handler mere om et princip når andre finder på at læse sådan en tråd til deres projekt.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej det har ingen betydning for vægge.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis