BBR oplysninger er forkerte. Konsekvens ved ikke at rette det

Ved køb af ejerlejlighed, er der oplyst på tilsendte BBR at taget er Tegl. Men sådan forholder det sig ikke! Taget er nemlig af eternitplader. Dette har jeg gjort opmærk på ved ekstra ordinær general forsamling, idet der oplyse via BBR at en bøde på 5000,-kr kan forekomme ved ikke have angivet der korrekte oplysninger. 

Dertil skal det siges at resten af beborende ikke har oplyst at taget er af eternitplader, da de flyttede ind, og der er tilfælde helt op til 9 år tilbage.

Da jeg oplyste resten af beborende omkring taget, og risikoen for en bøde, med den hensigt at høre hvorfor de ikke havde meldt at det var eternitplader. Modtog jeg, at de ikke vidste bedre, derfor aldrig meldt noget til BBR. 

Så mit spørgsmål er således. 

Er det en fordel ikke at have oplyst der er eternitplader på bygningen, her tænker jeg afgifter, skat eller hvad nu end det kunne være?

Hvis jeg melder til BBR omkring deres oplysninger er forkerte omkring taget, risikere resten af beborende i ejerforening at få en bøde? 

Er der evt. andre ting jeg skal være opmærksom omkring i mit scenarie omkring BBR, eternitplader og beborende?  

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BBR oplysninger skal indeholde de faktiske forhold. Og jeg er sikker på at man ikke får bøde for at tilrette sin egen BBR oplysninger. Det kan give en øget ejendomsværdi skat, idet husets værdi fastsættes blandt andet på baggrund af hvad tagdækning der er. Og jeg kunne forestille mig at tegltag havde en højere værdi end eternit plader.
Forsikringsmæssig er der ikke den store forskel, idet begge tage er det man kalder hårdt tag. I modsætning til stråtag for eksempel (ikke tilladt i byer) her er brandforsikring 2 eller fleredobbelt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand
Tak for din besvarelse, så lad mig blot forstå det korrekt.
Kan det have et nedslag i ejendomsværdi skat (hvilket er en besparelse), hvis jeg tilbage melder at det er eternit tag? (Kan vel søge informationen ved skat tænker jeg?).

Ang. bøde, var det benævnt i min modtaget meddelse fra BBR at hvis der ikke bliver indberette rigtig information, (i det tilfælde hvis nogle ændringer skulle have fortaget sig). Så vil det blive takseret med bøde på 5000,- kr. Så min frygt ville være at resten af ejendommen blev straffet for ikke vide bedre omkring tag belægningen. Men muligvis den information kan vel søges ved BBR?
Den eventuelle besparelse du evt. får er vist peanuts. Ejendomsværdiskat er en procentdel af ejendomsvurdering. Og med de problemer der på det offentlige ejendomsvurdering system, skal du ikke regne med at der sker ændringer i de første mange år.
Du skal læse ordene helt korrekt når du læser noget fra det offentlige.
Står der : hvis der ikke bliver indberettet rigtig, VIL det blive takseret til en bøde.
Eller´: hvis der ikke bliver indberettet rigtig, KAN det blive takseret til en bøde.
Naturligvis har man en sanktionsmulighed, hvis nogen bevist laver fejlindberetning. Men det behøver jo ikke at blive brugt hver gang der er en fejl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg rettede BBR oplysninger på min mors ejendom da det skulle sælges – den gamle gik ikke op i den salgs ’detaljer’.
Der var både bygget til (bolig og erhverv) og revet ned i forhold til oplysningerne, men det blev rettet uden anmærkning eller ballade fra kommunen.

 

okay mange tak for jeres besvarelser, jeg vil gaa videre med den information jeg har faaet herinde fra.

Endnun en stort tak.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis